Langsom pædagogik giver ro og trivsel i Børnehuset HPR

For to år siden åbnede Børnehuset HPR dørene med en vision om at skabe et alternativ til det accelererede børneliv. Bag initiativet står Hjørring Private Realskole, som i mere end 150 år har været en del af byens skoleliv – og som i mange år har drømt om at etablere sin egen børnehave.
Karina Holm
Karina Holm er afdelingsleder i Børnehuset HPR i Hjørring

Forud for børnehavens tilblivelse, har HPR 15 gode års erfaring med tidlig skolestart, kaldet førskolestart. ”Med udgangspunkt fra førskolestart, blev vores omdrejningspunkt fra begyndelsen nærvær, tryghed, struktur og genkendelighed. Børnene ved hvad der skal ske og hvad de kan forvente af de voksne, og det giver ro,” fortæller Karina Holm, afdelingsleder i Børnehuset HPR.

”Vi ville skabe et sted, hvor børn får lov til at være børn – uden konstant at skulle lære hurtigere og mere,” fortæller Karina Holm. Hun har været en del af skolens kultur og tog springet til børnehaveleder, da muligheden opstod.

Hviletid som fast ritual

En central del af Børnehusets pædagogiske tilgang er hviletid – inspireret af begrebet langsom pædagogik, som forskeren Alison Clark har sat fokus på. Alle børn hviler en halv time hver dag efter frokost. De ligger på egne madrasser med dyner hjemmefra, lytter til musik og får en historie læst højt. Nogle falder i søvn, andre får massage eller en stille stund med en pædagog.

”Vi fandt hurtigt ud af, at gentagelser og genkendelighed virker,” siger Karina Holm.

Vil du læse med om langsom pædagogik?

På BUPL’s hjemmeside finder du artiklen:

Accelereret barndom: Derfor har børn brug for langsom pædagogik

Forsker Alison Clark vil skrue ned for tempoet i det pædagogiske arbejde – og i børns liv og hverdag. Med bogen ’Slow knowledge and the unhurried child’ bringer hun erfaringer fra pædagogisk praksis i 11 lande, herunder Danmark.

Resultatet: Færre konflikter og gladere børn

Effekten har været tydelig. Hviletiden giver børnene fornyet energi til eftermiddagen, og konfliktniveauet er lavt. Vi oplever at børnene har overskud til at indgå i relationer og lege hen over hele dagen, også sidst på eftermiddagen. 

Forældrene bakker op om tiltaget. ”Selv de ældste børn, der snart skal i skole, har forældre, som ønsker, at vi holder fast i hviletiden. De oplever, at børnene er mere friske og klar til aktiviteter om eftermiddagen, når de kommer hjem,” fortæller Karina Holm.

Gode råd til andre institutioner

Hvis andre vil indføre langsom pædagogik, anbefaler Karina Holm at starte i det små: ”Se på jeres nuværende praksis og find steder, hvor forandringen ikke bliver for voldsom. Det handler om at skabe små afbræk i hverdagen – og altid med øje for børnenes behov og i tæt samarbejde med forældrene.”

Vi vil give børnelivet gode vilkår. Det kræver tid, ro og plads til leg – og det er præcis det, langsom pædagogik handler om.

Karina Holm, afdelingsleder i Børnehuset HPR

Leg og faglighed i centrum

Ud over hviletid arbejder Børnehuset HPR målrettet med at styrke legen. Pædagogerne er nærværende og bruger deres faglighed aktivt – både i leg og i struktur. For eksempel har de ældste børn en hyggekasse, som skifter indhold ugentligt, så ventetid giver mening og bliver en del af barnets egen verden.

”Vi vil give børnelivet gode vilkår. Det kræver tid, ro og plads til leg – og det er præcis det, langsom pædagogik handler om,” slutter Karina Holm.

Om Børnehuset HPR

  • Børnehuset HPR er en del af Hjørring Private Realskole og bygger på samme værdigrundlag: trivsel, udvikling og læring i et omsorgsfuldt og anerkendende miljø. Gennem leg og pædagogiske aktiviteter styrker vi børns kompetencer og forbereder dem på en tryg overgang til skolelivet.

    Børnehuset åbnede i september 2023 på H. F. Bjørns Vej i Hjørring og har plads til 40 børn. Alle ansatte er uddannede pædagoger, og normeringen er 1:6. Interessen er stor – der står mange børn på venteliste.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.