Førskolestart på HPR: En tryg og legende vej ind i skolelivet

For 15 år siden indførte Hjørring Private Realskole (HPR) førskolestart som svar på kommunens tidlige SFO-tiltag. Selvom kommunen har ændret praksis, holder HPR fast i konceptet – og med god grund. ”Det handler om at give børnene en tryg og rolig overgang til skolelivet,” fortæller pædagog Marlene Skadkær Andersen.
Marlene Skadkær Andersen
Marlene Skadkær Andersen er pædagog i Børnehuset HPR i Hjørring

God tid til at lære hinanden at kende

Børnene starter i førskole den 1. januar, hvilket giver et halvt år til at opbygge relationer og skabe et stærkt fællesskab. ”Vi tror på, at trivsel kommer først – derefter kan vi bygge læring ovenpå,” siger Marlene. Allerede i børnehaven begynder brobygningen med besøg på skolen og mini-SFO’en, så børnene stille og roligt møder den nye verden.

”Det er en lang brobygning, og vi oplever, at det gør overgangen meget lettere for børnene. De får lov til at tage hul på skolelivet i et tempo, hvor de kan følge med,” forklarer hun.

Leg som fundament for læring

Selvom børnene øver sig på skolelivet, er leg stadig i centrum. ”Vi gør det meste til en leg, fordi vi ved, at lysten til at lære skal tændes – ikke slukkes,” siger Marlene. Der er fokus på basale færdigheder som at pakke skoletasken, lytte og følge instruktioner, men alt foregår i et tempo, hvor alle kan være med.

”Vi har mange hænder i klassen – altid mindst to voksne, ofte tre – så der er tid til at hjælpe og guide. Det betyder, at vi kan tage hensyn til det enkelte barn,” tilføjer hun.

Hvis børn ikke trives, så er der bare ikke plads eller grobund for hverken læring eller dannelse eller nogle af de andre ting, vi egentlig gerne vil putte ind i børnene. Så det er en selvfølgelighed hos os, at børn skal trives, og det gør de jo også.

Tryghed og forudsigelighed

En stor fordel ved førskolestart er trygheden. Kendte voksne fra børnehuset følger børnene, og der er tæt samarbejde med forældre og børnehaver. ”Vi inviterer til arrangementer og besøg, så vi kan lære børnene at kende og sammensætte klasserne med omtanke,” siger Marlene. Klasserne bliver dannet ud fra pædagogernes faglige vurdering, så relationer og trivsel er i fokus.

”Det er vigtigt, at børnene ved, hvor de skal være fra første dag. Det giver ro og forudsigelighed,” understreger hun.

Hjernepauser i en travl hverdag

For at skabe ro i en ellers aktiv dag indfører pædagogerne hjernepauser med musik, massage og historier. ”Det giver børnene tid til at fordøje dagens indtryk – og det har de brug for, når hverdagen er fyldt med aktiviteter,” fortæller Marlene. Pauserne er med til at skabe balance og overskud hos børnene.

Forældrenes begejstring

Forældrene er glade for tilbuddet. ”Vi får mange positive tilbagemeldinger. De oplever, at børnene er trygge og klar til skolestart – og at vi møder dem med leg og nysgerrighed,” siger Marlene. Mange familier vender tilbage med søskende, fordi de har haft gode erfaringer med førskolestarten.

Førskolestart på HPR er ikke en spareøvelse, men en investering i børns trivsel og læring. ”Det er fantastisk at være en betydningsfuld voksen i børnenes første møde med skolelivet – og se den udvikling, der sker på bare et halvt år,” slutter Marlene.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.