Det betaler sig at tjekke sin lønseddel

En TR fandt ved det årlige løntjek fejl på et af vores medlemmers lønseddel. Det resulterede i, at medlemmet fik tilbagebetalt et særligt månedligt funktionstillæg på 2.000 kr. for en periode på syv år, hvor hun har arbejdet med opgaven.
Penge

Erfaringer viser, at selv i den offentlige sektor er der typisk fejl på hver fjerde lønseddel. Det kan enten være fejl med hensyn til lønnen, pensionen, ens ferieregnskab eller ens erfaringsdato. Alle fejl er vigtige at få rettet, da det oftest har stor betydning for ens løn- og ansættelsesforhold. 

En fejl på lønsedlen var også tilfældet for et af BUPL Midtsjællands medlemmer, der til daglig er ansat ved en skole som støtte-/AKT-pædagog. I forbindelse med et løntjek på skolen opdagede tillidsrepræsentanten, at der så ud til at mangle et tillæg på medlemmets lønseddel. Som støttepædagog får man typisk et særligt støttepædagogtillæg. Det er også tilfældet i den pågældende kommune, hvor BUPL Midtsjælland i vores forhåndsaftale med kommunen har forhandlet et sådan tillæg hjem til alle pædagoger, der arbejder i den funktion. Tillægget lyder på fire løntrin og er derfor af en vis størrelse. Det svarer nemlig til ca. 2.000 kr. om måneden for en fuldtidsansat pædagog. Tillidsrepræsentanten gik i dialog med medlemmet, og det viste sig, at medlemmet faktisk ikke havde fået tillægget i de syv år, hun havde arbejdet med opgaven. 

TR tager derfor fat i kommunen, som i første omgang anerkender, at medlemmet har manglet tillægget, og giver hende tillægget med tilbagevirkende kraft i to år. Dette stiller TR sig imidlertid ikke tilfreds med og presser derfor på for at sikre, at medlemmet får tillægget med tilbagevirkende kraft for hele den periode, hun rent faktisk har udført opgaven. Kommunen giver sig til sidst, og vores medlem har nu fået udbetalt manglende løn for en syvårs periode, samt blevet sikret, at hendes fremtidige lønsammensætning også indeholder de fire løntrin for hendes støtteopgaver. 

Medlemmet udtaler: ”Jeg er så glad for, at der er kommet styr på min løn, og at jeg nu får den løn, jeg skal have. Det er TR’s fortjeneste det her. Hun lavede et stort detektivarbejde for at få et overblik over forløbet i min sag, og hun holdt fast i, at kommunen skyldte mig det her tillæg. Jeg er meget taknemmelig for hendes ihærdighed, og for at have holdt styr på noget, der har strakt sig over så mange år med lederskift, corona-periode, missede MUS-/lønsamtaler osv. Det er et flot og vigtigt arbejde, som jeg heldigvis nu kan se resultatet af på min lønseddel hver måned”.

TR fortæller: ”Jeg er rigtig glad for, at vi kunne hjælpe medlemmet med at få den løn, hun har krav på, og som kommunen skyldte hende. Det er så vigtigt at tjekke sin lønseddel en gang imellem, for der kan ikke undgå at snige sig fejl ind. Og hvis man er usikker på, om alt er, som det skal være, så er det, at man tager fat i sin lokale tillidsrepræsentant eller fællestillidsrepræsentant og beder om hjælp. Det er bl.a. det vi er her for, og det er én blandt mange services, vi yder til vores medlemmer”.

Budskabet er: tjek din lønseddel, og tjek den løbende. Der kan sagtens snige sig fejl ind, som ellers aldrig har været der før. Du skal være særlig opmærksom, hvis du:

  • skifter arbejde
  • skifter arbejdsområde
  • går op eller ned i tid
  • får en ny arbejdsfunktion
  • når der sker udmøntning af ny OK-aftale

Er du i tvivl, så tag fat i din TR, din FTR eller ring til os. Så hjælper vi dig med at danne overblik over din lønseddel.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.