Læserbrev: I skole igen – skolefritidsordningen har været åben hele sommeren!

Af Jeanett Thybo, faglig sekretær, og Line K. Møller, formand – BUPL Århus, Kystvejen 17, 2., 8000 Aarhus C.
I denne uge mødte godt 3000 spændte børn ind til deres første skoledag.
Det, at ”gå i skole” indebærer, for langt de fleste, også opstart i skolefritidsordningen. Derfor er mange børn allerede startet i ugerne forinden, hvor de har haft deres første dag i fritidslivet.
De kender skolen og har indtaget lokalerne, duftene, lydene og fået nye relationer med kommende klassekammerater og mødt pædagogerne. De er godt i gang med næste skridt i deres udvikling.
Pædagogerne har stor betydning for etableringen af gode klassefællesskaber, rutiner og afklaring af forventninger, ikke bare til første skoledag men til de næste 10 år af børnenes skoleliv.
Pædagogerne står med udstrakte arme til den første krammer, når mor og far tager på arbejde. De mærker, hvor børnene har deres styrker eller udfordringer, og de ved hvordan man kan bruge netop børnenes styrker til at udvikle på deres udfordringer.
Når kravene i undervisningen bliver for meget for Marie, og hendes kind bliver våd af tårer, så kender pædagogen hendes styrker fra fritidsdelen og kan bringe dem i spil, så opgaverne bliver lettere at forstå eller selvtilliden igen blomstrer.
Pædagoger kan ikke fralægge sig fritidspædagogikken som grundsten til arbejdet med børn og unge. De ved, hvordan leg og aktiviteter kan styrke børnenes relationer, kreativitet og samarbejdsevner. At være en bærende del af børnenes hele dag, giver pædagogerne mulighed for at observere, fx at Anker mange gange er gået fra en fælles leg i frikvarteret og har valgt at sidde alene, fordi Sofie kom og ville lege med. Anker og Sofie har brug for hjælp fra pædagogen til deres relation, så man igen kan fornemme gnisten i øjnene og en ubekymret leg fra begges side. Fritidspædagogikken kan åbne fællesskaberne for børn, som måske har svært ved at finde nøglen selv.
En stor del af den data, som pædagogerne kan samle i fritiden, bruges ind i lærernes planlægning af skoledagen. Det er et vigtigt samarbejde, da børn og unges trivsel skal ses i sammenhæng og løftes i et tværprofessionelt samarbejde mellem lærere, pædagoger og forældre. Samarbejdet mellem pædagoger og lærere er vigtigt, fordi de er hinandens forudsætning for at sikre børnene et trygt og stabilt skoleliv, i undervisning og fritid.
I SFO'en øver børnene sig i relationer på tværs af klasserne og årgangene; de lærer at tage ansvar i demokratiske fællesskaber og mærker succesen, når et initiativ lykkes.
Da pædagogerne i Aarhus Kommunes fritidstilbud løfter en trivsels- og undervisningsfremmende opgave, bør politikerne i Aarhus Byråd vise vilje til at prioritere den fritidspædagogiske indsats ved budgetforhandlingerne, der pågår i disse uger.
Vi håber, I alle havde en god 1. skoledag.
Bringes i Stiften i uge 33.