Brøndby: Forslag til Budget 2026-29 med markante besparelser på både dagtilbud og fritid

BUPL Storkøbenhavns høringssvar vedr.
Budgetkatalog 2026-2029, Brøndby Kommune
Overordnet kommentar
Vi noterer os, at budgetkataloget indeholder forslag om markante reduktioner på både dagtilbudsområdet og fritidsområdet. Derfor kommer vi med nogle overordnede kommentarer til besparelsesforslagene som helhed.
Dagtilbud
Hvis de foreslåede besparelser på dagtilbudsområdet i Brøndby Kommune gennemføres i det omfang, der er lagt op til, vil det medføre væsentlige serviceforringelser for både børn og forældre. Derudover risikerer det at skade og på sigt ødelægge det stærke dagtilbudsområde, som Brøndby Kommune er kendt for.
Brøndby har i mange år haft ry for at prioritere de mindste borgere højt både hvad angår pædagogandel, normeringer og generelle kvalitetsstandarder. Vores erfaring er, at nedskæringer af denne karakter ikke lader sig genopbygge uden betydelige ressourcer, som langt overstiger det umiddelbare besparelsespotentiale. Vi opfordrer derfor kommunen til at overveje de langsigtede konsekvenser både i forhold til kapacitet og kommunens selvforståelse, inden sådanne besparelser gennemføres.
Forslag 25: Ensartede vilkår for ferieafholdelse på dagtilbudsområdet
BUPL Storkøbenhavn mener ikke, at det er korrekt, at der ikke ligger en aftale om 1½ fridag for pædagogerne. Aftalen blev indgået tilbage i 2009 og er senest indskrevet i arbejdstidsaftalen for 2025. Det er BUPL’s opfattelse, at hvis Brøndby fjerner disse fridage, svarer det til en politisk beslutning om at sænke pædagogernes løn. I den forbindelse vil BUPL stille krav om genforhandling af midlerne. (i Brøndby ligger dagtilbudspædagogernes løn 2% laver en deres kollegaer på SFO-området).
Fritids- og skoleområdet
De fremlagte besparelser på fritids- og skoleområdet vurderes som så omfattende, at en gennemførelse vil medføre varig skade på kommunens fritidstilbud.
Vi vil desuden opfordre til, at forslag som f.eks. SFO-camp fremadrettet ikke beskrives som en pædagogisk opgradering af SFO-tilbuddene. Forslaget er socialt skævt og vil ramme børn fra ressourcesvage hjem hårdest. Samtidig giver det de mindste børn et ekstra skift med dertilhørende skifte af pædagoger og den trykke base, man er i gang med at opbygge. Det gør det svært at leve op til børne-og ungepolitikken, som siger, at vi skal skabe trivsel og stærke fællesskaber. Men det udgør også et unødvendigt styringsmæssigt indgreb i SFO’ernes egen forvaltning og ledelse af deres pædagogiske tilbud. En besparelse af denne type vil ikke kun ramme i sommerferien, men medføre en reduktion i personaletimer på omkring 68 timer i SFO’en – hver uge.
Pædagogandel
Både i forslag 29 og 40 foreslås en reduktion i pædagogandelen. Det anser vi som et angreb på den pædagogiske faglighed i Brøndby Kommune. Vi mener, at Brøndby – som har den markant højeste pædagogandel i Storkøbenhavn på dagtilbudsområdet – i stedet bør være stolte af og værne om den høje tilstedeværelse af uddannede pædagoger i kommunen.
Den høje pædagogandel er blandt andet resultatet af flere gode og effektfulde tiltag på rekruttering af pædagoger – tiltag som Brøndby Kommune og de pædagogiske arbejdspladser har investeret tid og penge i. Vi mener, at det vil være kontraproduktivt for både rekrutteringen og den faglige kvalitet at nedsætte ambitionerne om en høj pædagogandel. Vi håber, at Brøndby Kommune vil besinde sig og fastholde de høje ambitioner og det gode arbejde for høj pædagogisk kvalitet på dagtilbuds- og fritidsområdet.
Forberedelsestid til pædagoger i dagtilbud
Økonomi til forberedelsestid, som fremlagt i budgetkataloget, er et helt nødvendigt og tiltrængt løft til kommunens dagtilbud og den store opgave med sprogarbejde.
Af BUPL’s seneste vilkårsundersøgelse fremgår det, at 94 % af pædagogerne svarer nej, når de bliver spurgt, om de har tilstrækkelig tid til planlægning, evaluering og refleksion over det pædagogiske arbejde.
Det betyder, at selvom det er vigtigt at få ressourcer til sprogarbejdet, er der også behov for et generelt løft af pædagogernes forberedelsestid – herunder tid til evaluering, sparring og planlægning.
Vi bifalder derfor forslaget om forberedelsestid og foreslår en yderligere, fremadrettet dialog om forberedelsestid til pædagoger i dagtilbud.
Afsluttende bemærkning
Vi formoder, at der – jf. kommuneaftalen – findes et større råderum til service, og at der vil blive fremlagt et revideret katalog. Derfor kommenterer vi ikke på alle enkelte forslag i det nuværende katalog, men bidrager gerne til yderligere dialog om området og de fremlagte forslag.
På vegne af BUPL Storkøbenhavn,
Karen Aslaug Ramm, næstformand, BUPL Storkøbenhavn
Rikke Kristensen, fællestillidsrepræsentant for pædagogerne i Brøndby