TR-træf ’22: workshops

Hvilke dilemmaer kan opstå i rollen som bisidder? Kan man vende sygdom til arbejdsglæde? Og hvordan skaber man et godt samarbejde mellem ledelse og medarbejdere? Alt det blev diskuteret på BUPL Hovedstadens TR-træf 2022.
Gruppearbejde ved workshop

Formålet med TR-træf er at udvikle og understøtte tillidsrepræsentanters kompetencer til at varetage TR-rollen. BUPL Hovedstaden skal give TR’erne mulighed for at spare og udveksle erfaringer med hinanden. Det var der mulighed for under hele TR-træffet d. 2. maj, der fandt sted i DGI-byens konferencecenter. Men særligt under de tre workshops blev viden omsat til refleksioner i forhold til TR-rollen.

Workshop 1: Rollen som bisidder
Som tillidsrepræsentant skal man være objektiv og løsningsorienteret. Det kan være en stor udfordring som bisidder, når man som TR samtidig også er en aktiv del af den almindelige hverdag på arbejdspladsen.

I workshoppen ”TR som bisidder” blev ansvar og opgaver som bisidder defineret og gennem cases blev både udfordringer og løsninger diskuteret.

Som bisidder skal tillidsrepræsentanten sikre at formalia bliver overholdt, at samtalen sker i en god tone, og at alle bliver hørt. Men det blev også pointeret, at en samtale, uanset type, har et før, et under og et efter – og det tillidsrepræsentantens ret og ansvar som bisidder at sørge for at forberede sig før mødet, at sikre formalia bliver overholdt under mødet, og at der laves en plan for næste skridt, og at der følges op på den aftale efter mødet.

I forberedelsen har man som tillidsrepræsentant ret til at kræve en dagsorden i god tid. Derudover er arbejdsgiver forpligtiget til at oplyse om alle aspekter i sagen til TR.

Et sidste, men vigtigt, råd er, at det er tilladt og en rigtig god idé at sætte grænser.
Forventningsafstem din rolle med den kollega, som du skal bisidde for. Tillidsrepræsentanter er ikke forpligtet til at deltage i alt eller forsvare sine kollegaer uanset hvad, men som BUPL-repræsentant skal du vejlede din kollega i at kontakte fagforeningen, hvis der er en sag, der skal håndteres, og som du ikke selv har mulighed for at tage hånd om.

Har du som TR brug for støtte eller rådgivning, så ring til din FTR eller BUPL Hovedstaden.
 

Workshop 2: Fra sygefravær til arbejdsglæde

I arbejdet med børn er man første led i modtagerrækken af snot, host, bakterier og vira, og sygdom vil altid være et vilkår for pædagogfaget. Men sygdom er et vidt begreb, som desværre kan blive et omfattende problem, der gror sig fast i kulturen. Derfor er det altid vigtigt at være opmærksom på, hvad sygefravær kan være udtryk for. Er der noget i omløb? Og skyldes det ’noget’ bakterier og lignende, eller skyldes det manglende tillid, retfærdighed og samarbejdsevne på arbejdspladsen, som vi ved ofte er skyld i en sygdomsfremmende kultur.

Det positive ved den ellers kedelige konklusion er, at man ved, at det er den sociale kapital, som de tre emner tilsammen udgør, der skal arbejdes med. Et godt miljø med en høj grad af tillid, retfærdighed og samarbejdsevne øger arbejdsglæden og mindsker sygefraværet.

Til workshoppen diskuterede deltagerne, hvordan sygdom vurderes forskelligt fra person til person og i forlængelse af det, blev det påpeget, at sygdom ofte udløser dårlig samvittighed hos den syge. Dét kan i sig selv kan forlænge en sygemelding eller føre til uhensigtsmæssig adfærd, når man fx møder op syg og får smittet kollegaer. En tillidsfuld kultur og tilgang til sygefravær tillader, at man med god samvittighed kan melde sig syg.

Til sidst rundede gruppen den svære snak om, at det er nemmere at tale om fysisk sygdom, som man kan se, mens det fortsat er tabuiseret at snakke om psykisk sygdom eller belastning som fx stress.

Workshop 3: MED-værktøj og det gode samarbejde

Et velfungerende samarbejde er afgørende for et godt arbejdsmiljø. Til TR-træffet var fokus på samarbejdet mellem leder og ansatte, og de roller, relationer og rammer, som der er i samarbejdet.

Workshoppen tog udgangspunkt i pædagogernes hverdag og behovet for at have indflydelse på sit arbejde. Når man får indflydelse, føler man sig i højere grad anerkendt som et menneske frem for reduceret til et objekt eller en ressource. Gensidig respekt og indflydelse på løsninger, beslutninger og dialog på tværs er vigtige forudsætninger for det gode samarbejde.

Erfaringerne fra tillidsrepræsentanterne var meget sort/hvide. Enten var samarbejdet velfungerende eller også det diametralt modsatte. Her er nogle eksempler på det gode samarbejde:

  • Fælles mål for arbejdet med udgangspunkt i de forskellige metoder til at nå målene fx i samarbejdet mellem lærer og pædagog
  • Adgang til at sætte temaer på dagsorden på P-møde med krav om at finde en løsningsmulighed, hvis det er nødvendigt
  • Respekt fra ledelsen i kommunikationen til medarbejderne, som skaber en gensidig respekt og forståelse for ledelsen og dermed hinandens opgaver og roller

Den opgaverelaterede indflydelse på arbejdsfællesskabet og rollen som identitetsskaber fyldte meget i diskussionen på workshoppen.

BUPL Hovedstadens nye dialogværktøj, som er udviklet for at sikre gode rammen for MED-samarbejdet var udgangspunktet for snakken og dialogerne. Værktøjet blev taget godt i mod af deltagerne.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.