Hvordan arbejder I med krop, sanser og bevægelse om sommeren?

Få inspiration og spørgsmål til refleksion om arbejdet med bevægelse i hverdagen.
Børn på en sommereng
Foto: Colourbox

Sommeren er over os, og hverdagen byder på mere udendørs tid for børn og personale. Måske er det tid til at overveje, hvordan børnene og de unge kan bruge kroppen og bevæge sig udenfor – fx med fokus på læreplanstemaet Krop, sanser og bevægelse?

Både stille aktiviteter og vilde lege giver deltagelsesmuligheder
Legepladsen giver børn mulighed for at bruge kroppen og bevæge sig på forskellige måder. Ture ud af huset til skov, parker eller andre legepladser inspirerer også til, at børnene bevæger sig på forskellige måder sammen og hver for sig. Her viser forskning, at det er vigtigt at have fokus på, at der er forskellige muligheder for bevægelse, så flere børn oplever, at det er sjovt og har lyst til at deltage – også de børn, der er i en udsat position, hvad angår bevægelse.

At kunne bevæge sig på forskellige måder er vigtigt. Forskning viser, at stille bevægelse og lege, hvor børnene fx er i fysisk kontakt med hinanden, kan mindske drilleri og uvenskab. Samtidig viser forskningen også, at bevægelse og lege, der er mere vilde, kan understøtte, at børnene udvikler kropslig forståelse og fornemmelse af, hvad de kan samt ikke kan. Og det udfordrer børnenes måde at bruge kroppen på.

Tag snakken i personalegruppen
I kan i personalegruppen derfor sammen reflektere over, hvordan jeres legeplads og de ture I tager på, understøtter og inspirerer børnene til at anvende deres krop – også i fællesskaber. 

Spørgsmål til refleksion:

  • Hvor kan vi tage hen, eller hvordan kan vi indrette legepladsen, så stederne understøtter, at børnene kan øve sig i at anvende deres krop på både velkendte måder, men også måder, der udfordrer dem samtidig med, at de har det sjovt?
  • Hvordan kan vi indrette vores legeplads, så den både lægger op til, at børnene udfolder sig grovmotorisk og finmotorisk? 
  • Hvordan anvender vi som personale selv vores kroppe og bevæger os på legepladsen? Kan vi, med vores måde at bevæge os på, inspirere børnene til bevægelse?
  • Hvordan kan vi understøtte, at børnene bevæger sig sammen og oplever sjove og hyggelige bevægelsesfællesskaber?

Indlægget henter primært viden fra:

Artiklen henter viden fra:

  • EVA (2020): Kort om krop, sanser og bevægelse (2020)
  • Borre, N. (2018). Bevæg mig - krop, sanser og bevægelse i børnehøjde. Frederikshavn: Dafolo 
  • Sørensen, H. V. (2013). Børns fysiske aktivitet i børnehaver. En analyse af 5-6 årige børns muligheder og betingelser for fysisk aktivitet i forskellige børnehaver og den fysiske aktivitets betydning for børns udvikling (Ph.d.-afhandling, Syddansk Universitet, Odense, Danmark).

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.