Faglig konsulent til personsagsbehandling i BUPL Hovedstaden

Job- og ansøgerprofil januar 2025

Tak for din første interesse for vores stilling som faglig konsulent i BUPL Hovedstadens personsagsbehandlerteam. 

Vi har udarbejdet denne job- og ansøgerprofil, så du kan afklare, om du mener, at dette kan vær et godt job for dig. 

BUPL Hovedstaden som arbejdsplads

BUPL Hovedstaden organiserer pædagoger i kommunerne Dragør, Frederiksberg og Tårnby inden for det kommunale, selvejende og private område. I København organiserer vi pædagoger på de selvejende og private daginstitutioner og klubber. Vi er en skønsom blanding af politisk valgte, fællestillidsfolk, A-kasse-jobkonsulenter og ansatte. Når alle er til stede på kontoret, er vi 19 i alt. Personsagsbehandlerteamet består af tre faglige konsulenter inkl. denne ledige stilling. Fagforeningen ligger centralt placeret lige ved Islands Brygge Metro, hvor et privat, lyst kontor venter på vores faglige konsulent – måske det er dig.  

BUPL Hovedstaden har den grundlæggende forventning, at det fælles udgangspunkt for vores arbejde er engagement og interesse for de problemer og spørgsmål, der optager BUPL Hovedstadens medlemmer. Vores ansatte er bevidste om, at de er en del af en faglig organisation – med solidaritet og sammenhold som bærende værdier.

BUPL Hovedstaden er en arbejdsplads med mange forskelligartede opgaver til den enkelte ansatte og et stort selvstændigt ansvar. Både i forhold til den individuelle opgaveløsning, men også i forhold til teamets funktion og samarbejde. Vi sætter pris på et rart arbejdsmiljø på vores arbejdsplads, som vi alle har et medansvar for at opretholde. 

Når der skal prioriteres i opgaveløsningen er det en ledelsesopgave, som også medarbejderne forventes at bidrage til, idet der gives den enkelte medarbejder så stor frihed som muligt i valg af metode og arbejdstilrettelæggelse. 

Stillingen som faglig konsulent i personsagsbehandlingen

Arbejdet med medlemmerne

I forhold til medlemmerne skal du kunne rådgive og vejlede samt formidle institutionsmæssige og personalemæssige vilkår, lovgivning på det sociale og beskæftigelsesretlige område, konsekvenser og sammenhænge på en lyttende, empatisk facon mundtlig som skriftligt. 

Den egentlige personsagsbehandling kræver god kommunikation med medlemmer, som ofte befinder sig i en svær situation. Det er vigtigt at være den, som tør påtage sig at styre processen, uden at løbe medlemmet over ende. Dette gør sig også gældende i de sager, hvor medlemmet har kontakt med jobcentret. 

Ligeledes deltager personsagsbehandleren som bisidder ved medlemmers vanskelige samtaler med deres arbejdsgiver eller i jobcentret. 

Formidling af faglige emner sker ved medlemsmøder, TR-grunduddannelse og ved at viderebringe generelle oplysninger via hjemmesiden og BUPL Hovedstadens øvrige kommunikationskilder til medlemmerne. 

I personsagerne er der mangeartede kontakter og samarbejdspartnere. På forvaltnings- og bestyrelsesniveau skal du være selvstændig forhandler i den individuelle personalesag vedrørende medlemmernes ansættelses- og afskedsmæssige vilkår. 

Nogle forhandlinger sker med embedsmænd i kommunerne, når kommunen er den direkte arbejdsgiver. Andre forhandlinger sker med bestyrelserne for de selvejende institutioner eller ejerne af de private institutioner eventuelt bistået af et administrationsselskab. 

I forhold til fagforeningen

For at sikre en aktiv fagforening med sammenhæng mellem personsagsbehandlingsarbejdet, det politiske arbejde og medlemmerne, er det vigtigt at kortlægge og dele viden for at  understøtte det politiske arbejde. 

Fagforeningens personsagsbehandling skal udvikle sig i forhold til medlemmernes aktuelle situation, men også i samarbejde med andre faglige medarbejdere og politisk ledelse. 

I det politiske arbejde har vi behov for, at du kan bidrage ved at kvalificere baggrunden for den samlede opgaveløsning med din faglighed, og derfor også er klar til at sætte dig ind i nyt juridisk stof, skulle behovet opstå. 

Øvrige opgaver

Udover ovennævnte særlige arbejdsfelter, er kontoret præget af et tværgående samarbejde om løsningen af de mangeartede arbejdsopgaver, der præger en lille aktiv fagforening. Det betyder også, at man skal være parat til at dække andre områder ind i en snæver vending. 

Faglige og uddannelsesmæssige krav og forventninger

Du har som udgangspunkt en relevant uddannelse at bidrage med, men vi vil også lægge vægt på erfaring med personsagsbehandling og forhandlingserfaring fra en evt. anden faglig organisation. 

Du er i stand til i ansøgningen og i en eventuel ansættelsessamtale at redegøre for, hvorfor du tror, at netop jobbet hos os lige er jobbet for dig.

Fortæl i ansøgningen kort om dine tidligere ansættelser og jobindholdet i disse, men læg vægten på beskrivelsen af dine reelle kompetencer og din vurdering af, hvordan du tror, de matcher med stillingen som faglig konsulent i BUPL Hovedstaden personsagsbehandling. 

Dig som person

Som de fleste andre, der søger nye medarbejdere, forventer vi selvfølgelig, at du er effektiv, fleksibel, imødekommende, kreativ, humoristisk, indlevende, analytisk, konkret, fantasifuld, uhøjtidelig, høflig, systematisk osv. 

Men for nu selv at være mere præcise, så har vi formuleret vores vigtigste forventninger til dig i tre konkrete udsagn:

  • Du bruger sparring og videndeling i dit daglige arbejde, fordi arbejdsformen falder dig naturlig. 
  • Du trives med opgaver af problemløsende karakter, hvor en løsning eller et svar skal findes, men vejen dertil er ikke givet på forhånd. 
  • Du motiveres af fællesskab, holdspil og samarbejde. Synergieffekten giver dig et kick.
     

Løn- og ansættelsesforhold

Løn og pension

Fagforeningernes Fælles Overenskomst i BUPL er på AC aflønningsniveau i intervallet mellem trin 40 og 49 i det Kommunale Lønsystem. Og i særlige situationer trin 50-51. Den aktuelle løn (1.10.2024) på trin 40 er kr. 38.043,- plus pension kr. 6.227,- (16,5%) og på trin 49 er kr. 48.648 ,-plus kr. 8.032,- i pension (16,5%). Lønindplacering er afhængig af relevant uddannelse og kvalifikationer.

Arbejdstid

Den gennemsnitlige arbejdstid er 37 timer ugentligt, inkl., frokost og med flexaftale, hvis lønindplaceringen er på eller under trin 47. På løntrin 47-49 er aftalt årsnorm. Og på løntrin over 49 er aflønningen for ingen øverste arbejdstid indeholdt i løntrinindplaceringen.

Arbejdstiden tilrettelægges i samarbejde med den daglige ledelse og lægges fortrinsvis hverdage indenfor tidsrummet 9-17. Aftenmøder i mindre omfang må påregnes.

Ferie og fridage, barsel og omsorg

Følger gældende aftaler mellem Forhandlingsfællesskabet og KL samt Fagforeningernes Fælles Overenskomst i BUPL.

Øvrige ansættelsesforhold i henhold til Fagforeningernes Fælles Overenskomst i BUPL.

Faglig organisering

Det er en forudsætning for ansættelse, at du er organiseret i en relevant, anerkendt faglig organisation. 

Ansøgning og ansættelsesprocedure

Ansøgning og CV sendes til: hovedstaden@bupl.dk (Skriv ”Faglig konsulent” i emnefeltet)

Du behøver ikke vedlægge dokumentation af ansættelsesforhold, udtalelser mm. Det vil vi først få brug for i sidste del af ansættelsesforløbet.

Ansættelsessamtaler gennemføres i uge 9, 2025

Samtalerne forventes at have en varighed af ca. 40 minutter, og deltagerne er et udpluk af dine, måske, kommende kollegaer samt vores kontorleder. 

Mangler du yderligere oplysninger for at kunne tage stilling til, om du vil søge stillingen, eller er der ting, du gerne vil drøfte med os eller høre vores mening om, kan du kontakte: Kontorleder Dan Lange, telefon nr. 3546 5766.

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.