København har vedtaget en ny budgetmodel

Efter en lang proces er en ny budgetmodel i Københavns Kommune vedtaget. Tre modeller har været i høring, og beslutningen er blevet budgetmodel 2, som BUPL Hovedstaden også opfordrede Børne- og Ungdomsudvalget til at gå med.
Budget 2024

Siden 2010 har København haft en budgetmodel, der i sin tid blev indført i forbindelse med klyngeorganiseringen. Modellen fordeler de 3,1 mia. kr. om året, som de kommunale og selvejende dagtilbud på 0-6 års området får til aflønning af pædagogisk personale og ledelse. 

Kommunens mål med en ny budgetmodel, er at skabe større forudsigelighed og gennemsigtighed i institutionernes økonomi ved at lave en model, der understøtter de politiske beslutninger om normeringer og ledelse. Børne- og Ungdomsudvalget (BUU) skulle vælge mellem tre modeller, der alle har været i høring blandt de faglige organisationer, administrationsselskaber, forældreorganisationen KFO og de dagtilbud, der er omfattet af ændringen. BUPL Hovedstaden har af flere omgange haft debat omkring hvilken budgetmodel, vi ville anbefale. 

De tre budgetmodeller

Fælles for alle modeller er Grundpakken, der er ens for de tre modeller. 

Model 1 er stort set identisk med den først foreslåede budgetmodel. I modellen prioriteres det at skabe forudsigelighed for institutionerne ved at give en større grundbevilling til pædagogisk personale. 

Model 2 prioriterer at skabe øget budgetsikkerhed, særligt for små institutioner og institutioner på flere matrikler, ved at fastholde det eksisterende grundtilskud, der i dag tildeles pr. hus. 

Model 3 prioriterer en mere ensartet normering af pædagogisk personale pr. barn på tværs af institutioner ved at øge pladsprisen og fjerne bevillinger for særlige forhold på institutionerne.

BUPL Hovedstaden endte med at pege på budgetmodel 2, som også er blevet valgt. Det skyldes at modellen passer bedst til den nuværende institutionstruktur, med en mangfoldig blanding af daginstitutioner, netværk og klynger i varierende størrelser og sammensætning. Modellen kommer til at gælde fra 1. januar 2024. 

Der hverken tilføres eller fratages midler med den nye budgetmodel, og der ændres ikke i tildeling af midler til ledelse eller i principperne for styring. Det er fortsat op til de kommunale klynger og de selvejende institutioner at udmønte de tildelte midler i henhold til de fastsatte politiske og juridiske rammer, samt deres faglige vurdering. Derudover ændres der ikke ved fordelingen af midler til drift, rengøring, mad og lignende, da de stadig vil blive tildelt efter de nuværende kriterier. 

Budgetmodel 2 ligger tæt op ad den nuværende budgetmodel. Grundbeløb pr. hus øges til 180.000 kr. pr. hus fra det nuværende beløb på 170.000 kr., da der i høringssvarene blev efterspurgt en model der tilgodeser små institutioner og institutioner på flere matrikler. Model 2 understøtter i mindre grad end model 1 og 3 ensartede normeringer pr. barn på tværs af institutionerne. 

Ny fordeling af normeringer

Samtidig med en ny budgetmodel, kommer der en ny fordeling af sociale normeringer. Der vil fremover være en fordeling efter en ESCS-score. Dette gøres primært for at skabe mere forudsigelighed.

FAKTABOKS - ESCS

  • ESCS er beregnet ud fra de biologiske forældres uddannelse, indkomst og beskæftigelse.

  • ESCS har typisk en værdi mellem -1 og +1. Gennemsnittet for alle de københavnske børn og unge under 25 år plus  børn og uinge fra andre kommuner, der går i skole eller dagtilbud i Københavns kommune er sat til 0. Børn med en positiv ESCS er bedre socioøkonomisk stillet end gennemsnittet, og børn med en negativ ESCS er dårligere socioøkonomisk stillet end gennemsnittet. 

  • De socioøkonomiske oplysninger bliver leveret en gang om året fra Danmarks Statistik. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.