Skolepædagogers tid til børn med særlige behov varierer markant i Østjylland

Der er store forskelle på skolepædagogers muligheder for at hjælpe børn med særlige behov - alt afhænger af kommunen, viser nye tal.
Pædagog skole
En lang række skolepædagoger fortæller i en ny undersøgelse, at mange skoler ikke har de nødvendige rammer for at sikre trivslen for skoleelever.

En af skolepædagogernes kerneopgaver er, at få børn med særlige behov til at indgå i klassefællesskabet. Mange steder er rammerne for at lykkes under hårdt pres. Det viser BUPL´s vilkårsundersøgelse fra 2025. 

Der har været meget debat om skolevægring den seneste tid blandt andet på baggrund af DR´s dokumentar 'Skolens tabte børn'. Pædagoger har også råbt op - her er en række udsagn fra nogle af dem. 

Det er kun hver tredje pædagog på landsplan, der 'i høj grad' har mulighed for at give støtte til børn med særlige behov, så de kan indgå i fællesskabet i klassen. Også når vi kigger på forholdene i de østjyske kommuner, så er der store forskelle i kommunerne. 

I for eksempel Norddjurs Kommune oplever 58% af pædagogerne ansat i kommunens skoler, at de 'i høj grad' kan give støtte til elever med særlige behov, så de kan indgå i klassefællesskabet. I den anden ende ligger Skanderborg, hvor kun 28% oplever, at de kan støtte eleverne 'i høj grad'.

- Det er trist læsning. Særligt når vi ved at pædagogernes faglighed er en af de helt centrale nøgler til at hjælpe de børn, der har det allersværest, siger formand i BUPL Østjylland Jesper Kragh. 

Her er tallen fra de østjyske kommuner:

  • Norddjurs - 58%
  • Syddjurs - 50%
  • Favrskov - 39%
  • Hedensted - 39%
  • Randers - 36%
  • Odder - 31%
  • Silkeborg - 29%
  • Horsens - 29%
  • Skanderborg - 28%
  • Samsø - ingen data (kræver mindst 10 pædagoger har svaret)

Tallene viser andelen af skolepædagoger i de østjyske kommuner, som i BUPL's seneste vilkårsundersøgelse svarer, at de 'i høj grad' kan give støtte til elever med særlige behov, så de kan indgå i klassefællesskabet.
Svarmulighederne var 'i høj grad,' 'i nogen grad,' 'i mindre grad', og 'slet ikke.'

På landsplan svarer 34 procent af skolepædagogerne, at de 'i høj grad' kan give støtte til elever med særlige behov, så de kan indgå i klassefællesskabet.


Kilde: BUPL's vilkårsundersøgelse, 2025

Metode:

Kortet er baseret på svar fra knap 2.700 pædagoger ansat i kommunale grundskoler. Svar fra skolepædagoger, som specifikt arbejder i inklusionstilbud (også kaldet 'mellemform') indgår ikke.

I BUPL´s vilkårsundersøgelsen fortæller en række skolepædagoger, at der på deres skoler slet ikke er rammer til at kunne give den nødvendige støtte til det voksende antal børn med særlige behov. 

- Pædagogerne fortæller, at når de ikke har de nødvendige rammer, er konsekvensen desværre at flere unge  får trivselsproblemstillinger såsom skolevægring men også angst og depressionssymptomer hos de unge og et dårligere arbejdsmiljø for pædagogerne, siger Jesper Kragh. 

Jeg håber, at politikerne i de nye byråd sætter markant mere fokus på de pædagogiske indsatser, så vi kan hjælpe flere unge ind i meningsfyldte fællesskaber og dermed skabe bedre forudsætninger for at klare sig i resten af livet.

Jesper Kragh, formand BUPL Østjylland

Du kan læse mere om undersøgelsen og se tal for alle kommuner i artiklen her.

Herunder kan du tilmelde dig BUPL Østjyllands nyhedsbrev og få seneste nyt:

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.