Illustration af den ideelle SFO

Pædagogers bud på den ideelle SFO 

I november 2023 pegede en gruppe pædagoger fra forskellige SFOer i Midt- og Vestjylland på, hvad der kendetegner den ideelle SFO. Der kom mange vigtige bud på dette, som præsenteres her.

I pædagogernes perspektiver på, hvad der kendetegner den ideelle SFO, er de fritidspædagogiske overvejelser helt centrale – og SFOen har selvstændig værdi for børnenes trivsel, udvikling og dannelse.   

Den ideelle SFO er dét sted, børn ikke vil hjem fra! Der er pædagoger nok og fysiske rammer, der gør det muligt at sikre et spændende fritidspædagogisk tilbud, som følger børnenes perspektiver og interesser, samt styrker deres indbyrdes relationer og fællesskaber med hinanden. 

I SFOen er der mulighed for at give børnene nogle mere frie rammer end skolen – samtidig er der en stærk sammenhæng til skolen, så der er en rød tråd i børnenes liv.  

I den ideelle SFO fortsætter børnene med at benytte tilbuddet frem til de kan starte i et klubtilbud. Det fritidspædagogiske tilbud medvirker til trivsel hos børn og unge uanset alder. Forældrebetalingen spiller imidlertid en væsentlig rolle ift. om børn fortsætter i SFO og klub. 

Nedenfor præsenteres pædagogernes kendetegn ved den ideelle SFO: 

Illustration af den ideelle SFO

Dannelse er centralt

SFOen bidrager til børns dannelse. Pædagogerne forklarer, at vekselvirkningen mellem trygge rammer i SFOen - og dét, at SFOen bringer noget nyt ind i børns liv, fx aktiviteter, perspektiver, forpligtende fællesskaber og lignende, skaber fundament for nysgerrighed og lysten til at afprøve sig selv. Børnene overskrider grænser – de lærer sig selv at kende på nye måder. Ideelt set er der også fælles ture ud af huset og koloni, hvor børnene får kendskab til, og bliver en del af, omverden.

Børnene har selv- og medbestemmelse

I SFOen arbejder pædagoger med afsæt i børns selv- og medbestemmelse. Børn får herigennem indsigt i, hvad der har betydning og mening i deres eget liv, og hvordan det er at være en del af et demokrati. Det understøtter børnenes evne til at få øje på andres værdier og til at indgå i mangfoldige fællesskaber. Børnenes livsduelighed styrkes. 

Pædagogerne peger på, at der er mulighed for at følge børnenes interesser og lade dem sætte aktiviteter i gang selv – det er der stor læring i. Der er mulighed for, at aktiviteten udvikler sig i en anden retning end først antaget, hvis børnene i fællesskab beslutter det – for der er ikke specifikke mål, der skal nås. Gennem arbejdet med selv- og medbestemmelse i SFOen opbygger børn nogle personlige og sociale kompetencer, de ikke kan opbygge andre steder. 

Der er leg i et univers af legemiljøer

I den ideelle SFO er der både struktureret og fri leg. Fri leg er også et pædagogisk valg, fordi børnene udvikler sig gennem de valg, de i fællesskab træffer i legen.  Pædagoger understøtter børns leg gennem indretning af de fysiske rum og gennem deres deltagelse i legene.

SFOen har rum og plads nok til, at pædagogerne kan indrette miljøer, som inviterer til leg, kreativitet og bevægelse – både ude og inde. Der er papmache, bolde, teaterkostumer, rollespilsrekvisitter, kæpheste, legeplads, cykler, bålplads, sandkasser, etc. Der er rum, hvor der er mulighed for ro og fordybelse i små grupper. Uanset aktivitetens og legens form, er der fokus på processen frem for resultatet.  Der er mulighed for at lade remedier fra aktiviteter og lege blive fremme over flere dage, så der er mulighed for, at fordybelsen strækker sig over flere dage. Rummene understøtter pædagogikken.  

Børns sociale kompetencer styrkes

Pædagoger har en vigtig rolle i forhold til at skabe fundament for børns udvikling af relationer til jævnaldrende. At indgå i relationer er en central og hel essentiel del af børns trivsel og udvikling, fordi det styrker sociale kompetencer og livsduelighed. 

Der er plads til at rumme forskellighed og arbejde med styrken i dem

Børn kan komme i udsatte positioner i kortere eller længere perioder af deres liv, og her spiller SFOen en vigtig rolle. Pædagoger er nemlig afgørende i forhold til at støtte de børn, der af forskellige årsager er i udsatte positioner og inkludere dem i SFOens aktiviteter og fællesskaber. 

I den ideelle SFO følger dén ekstra støtte, børnene er tildelt i skoletiden med børnene i SFOen også. Herved er der mulighed for at støtte det enkelte barn, men også for at give hele børnegruppen indsigt i forskelligheder og styrke mangfoldigheden i SFOens fælleskaber. 

Der er stærk sammenhæng med skolen

I den ideelle SFO har pædagoger timer i både skolen og SFOen og møder børn i mange forskellige sammenhænge. Pædagogerne får herved mulighed for at medvirke til at skabe en rød tråd i børns dagligdag. Oplevelsen af sammenhæng er afgørende for børns trivsel og giver mulighed for at trække på pædagogiske erfaringer fra én arena til en anden.  Erfaringer fra SFOen kan således blive nyttige i planlægningen af den pædagogiske praksis i skolen og omvendt.  

Ikke kun overgangene mellem skoletid og SFO-tid er vigtig. Pædagogerne peger også på, at den ideelle SFO har fokus på at sikre gode overgange. Det gælder overgangen fra børnehave til skole, men også overgange i løbet af børnenes første år i skole og SFO.  

Et stærkt samarbejde med forældrene

Et stærkt og tæt samarbejde med forældrene om børnenes trivsel og udvikling er centralt i SFOen. Pædagogiske overvejelser formidles til forældrene, så de har indsigt i SFOens betydning for deres børn. I samarbejdet mellem skole, SFO og forældre har pædagoger en central rolle, som et vigtigt bindeled, da de både møder børnene i skole- og SFO-tiden. 

Pædagogerne peger på vigtigheden af, at de har mulighed for at gå i dialog med forældrene samt deltage i forældresamtaler, netværksmøder og lignende. 

Der er mange pædagoger og der er pædagogfaglig ledelse

Alle ovenstående betragtninger på den ideelle SFO, som pædagogerne har beskrevet, forudsættes af, at der er pædagoger nok. 

BUPLs anbefaling om minimumsnormering i SFO er 1 pædagog til 9 børn, derudover sociale normeringer til de steder, hvor en stor procentdel af børn er i udsatte positioner. 

Mange pædagoger i samme SFO muliggør refleksion over den pædagogiske praksis og giver mulighed for at sparre, forbedre og udvikle, så den pædagogiske praksis tilpasses den aktuelle børnegruppe. Det sikrer høj faglighed og muliggør mangfoldighed i personalegruppen.

 I den ideelle SFO er der mulighed for efter- og videreuddannelse til pædagogerne for at sikre fortsat høj faglighed og kvalitet. 

Den pædagogfaglige ledelse i SFOen er en meget essentiel brik. 

Pædagogfaglig ledelse medvirker til at oversætte pædagogik og didaktik, så både pædagoger og lærere bliver set og hørt i deres faglighed. Det skaber rum til refleksion og derigennem findes nye veje, hvor faglighederne understøtter hinanden i at opnå en højere kvalitet i det pædagogiske arbejde med børnene. 

Pædagogfaglig ledelse medvirker til at udføre vigtige prioriteringer, så fritidspædagogikken kontinuerligt italesættes, understøttes og er en del af den faglige retning på hele skolen, men også at fritidspædagogikken har sin egen værdi og ret til alle tider. 

Pædagogfaglig ledelse understøtter og udviklinger pædagogernes faglighed i det daglige pædagogiske arbejde og i de læringsfællesskaber, som er til stede. 

Pædagogfaglig ledelse medvirker til at dannelse og trivsel er på dagsordenen, ikke kun i SFO’en, men på hele skolen – også i frikvartererne.

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.