Pædagogers bud på den ideelle SFO
I pædagogernes perspektiver på, hvad der kendetegner den ideelle SFO, er de fritidspædagogiske overvejelser helt centrale – og SFOen har selvstændig værdi for børnenes trivsel, udvikling og dannelse.
Den ideelle SFO er dét sted, børn ikke vil hjem fra! Der er pædagoger nok og fysiske rammer, der gør det muligt at sikre et spændende fritidspædagogisk tilbud, som følger børnenes perspektiver og interesser, samt styrker deres indbyrdes relationer og fællesskaber med hinanden.
I SFOen er der mulighed for at give børnene nogle mere frie rammer end skolen – samtidig er der en stærk sammenhæng til skolen, så der er en rød tråd i børnenes liv.
I den ideelle SFO fortsætter børnene med at benytte tilbuddet frem til de kan starte i et klubtilbud. Det fritidspædagogiske tilbud medvirker til trivsel hos børn og unge uanset alder. Forældrebetalingen spiller imidlertid en væsentlig rolle ift. om børn fortsætter i SFO og klub.
Nedenfor præsenteres pædagogernes kendetegn ved den ideelle SFO: