Samarbejde med foreningslivet kan gøre en stor forskel

Et af de steder, hvor de gør en stor indsats for at involvere børnene i foreningslivet er på Brændgårdskolen i Herning. Vi har talt med Anne-Mette Rue Kruse, der er pædagog på Brændgårdskolen, for at blive klogere på, hvordan og hvorfor de gør en dyd ud af at samarbejde med de lokale foreninger.
Hvorfor samarbejde med foreningerne?
Hvad er baggrunden for, at I på Brændgårdskolen gør en stor indsats for at arbejde sammen med foreningslivet?
”Baggrunden for vores indsats skal først og fremmest findes i en pædagogisk tankegang om, at alle børn skal have lige deltagelsesmuligheder. At alle børn ligegyldig familiens økonomisk situation, kultur og religion, skal have mulighed for at føle sig som en del af et fællesskab og skal have mulighed for at opleve, at kunne noget,” forklarer Anne-Mette.
”I en tid hvor børns mistrivsel i den grad er i fokus, er det vigtigt, at vi som pædagoger er opmærksomme på at tilbyde nogle alternative arenaer. Kan vi give børnene mulighed for at få nogle succesoplevelser og blive set i et andet lys i en forening, så har det stor betydning for dem. Samtidig gør vi også en indsats både for at vække børnenes nysgerrighed over for nye og spændende foreninger som den lokale rollespilsklub, eller giver dem en introduktion til E-sport med afsæt i værdier og adfærd på nettet.”
I SFO’en er størstedelen af børnegruppen af anden etnisk baggrund end dansk, og Anne-Mette fortæller, at en del af børnene kommer fra familier, hvor man ikke er vokset op med et foreningsliv, som det vi har i Danmark, hvilket kan give nogle udfordringer.
”Det kan være svært, som to-sprogs forældre at finde ud af, hvor og hvordan man tilmelder sit barn. Hvad det kræver af en som forældre, samt det ansvar der ofte følger med i en sportsforening ift. tilmelding til stævner/kampe, kørsel, trøjevask og meget mere. Derfor er sådan noget som tilstedeværelse, det at børnene dukker op til træning, noget af det vi gør rigtig meget ud af på vores egne fodboldhold og gymnastikhold,” siger Anne-Mette.
”Min kollega gør en dyd ud af at sende sms’er til forældrene i starten af en sæson, for at minde dem om, at det er i morgen der er fodbold eller gymnastik. Vi tager ofte en snak med forældrene om vigtigheden af, at deres barn møder op, når de er tilmeldt vores foreningsaktiviteter. Vi håber, at vi gennem denne støtte og hjælp i de trygge rammer af SFO’ens dagligdag, kan give børn og forældre en indsigt i foreningslivet, der gør at børnene rykker ud i de lokale foreninger, når de ikke længere kan gå til SFO fodbold eller gymnastik.”
Muligheden for at blive set med nye øjne
Hvilken forskel gør det for børnene, at de bliver en del af foreningslivet?
”I bund og grund handler det om, at børnene får lov til at opleve nogle andre arenaer, hvor de har mulighed for at blive set på med nye øjne. Det, ikke at være hende den stille pige, men i stedet hende på svømmeholdet, der tør hoppe i fra skamlen i første forsøg, eller ham der altid laver ballade, men som pludselig viser nogle evner på fodboldbanen, som gør ham værdsat og set. Når børn får forskellige arenaer at udfolde sig i, får de selv et mere nuanceret syn på, hvem de er, og hvad de kan,” fortæller Anne-Mette.
Hvordan er samarbejdet med forældrene, og er de generelt glade for, at der bliver gjort en stor indsats for at børnene skal være en del af foreningslivet?
”Samarbejdet med forældrene er enestående og jeg er ikke et sekund i tvivl om, at min kollega Lars, der er ankermand for foreningsarbejdet, er en helt i forældrenes øjne,” siger Anne-Mette og fortsætter. ”Hans hjælp og utrættelige arbejde for at skaffe fripas til diverse foreninger, er i den grad med til, at forældrene støtter op om deres børns deltagelse i foreningslivet.”
Anne-Mette pointerer, at de generelt oplever, at der er en stor tilslutning til de aktiviteter, de tilbyder, og at forældrene er gode og bakker op.
Spurgt ind til, om hun har nogle råd til andre skoler, der gerne vil samarbejde mere med de lokale foreninger, fortæller hun, at det først og fremmest er vigtigt, at man som institution får defineret, hvad man vil bruge foreningslivet til.
”Vil man, som os, hjælpe børn ud i det, eller vil man hellere skabe muligheder for at lave aktiviteter sammen med foreningerne i området. Vores tilgang er nok anderledes end mange andres, fordi vores børnegruppe er, som den er. Men jeg oplever, at når vi fx tager ned og besøger rollespilsklubben eller Billedskolen, så giver det både os og børnene noget nyt at være sammen om. I de tilfælde handler det i lige så høj grad om den fælles oplevelse. Så mit råd til andre vil være, undersøg mulighederne i jeres område og tag kontakt til foreningerne.”
Samarbejdet med foreninger som en del af den ideelle SFO
I slutningen af 2023 pegede en gruppe SFO-pædagoger på, hvad der kendetegner den ideelle SFO, (det kan du læse mere om her). Vi har spurgt Anne-Mette om, hvordan deres arbejde med foreningslivet er en væsentlig del af den ideelle SFO.
”Jeg vil jo mene, at vores arbejde med foreningslivet lægger sig op af den ideelle SFO ved at have børnenes perspektiv, nysgerrighed og deltagelsesmuligheder for øje. Vi arbejder ud fra en tankegang om, at det er vigtigt at styrke børnenes sociale kompetencer og selvværd gennem deltagelse i forskellige arenaer, hvor fokus er på fællesskabet og læring gennem leg og bevægelse,” siger Anne-Mette.
”Vi tror på, at vi gennem vores forskellige SFO foreningsaktiviteter kan være med til at styrke børnenes lyst og interesse for foreningslivet, ved at de har oplevet glæden ved det i SFO’ens trygge rammer.”