Hvordan mindsker pædagoger skolefravær og skaber skoletilhør?
En af dem, som har beskæftiget sig meget med området, er Christina Holm Poulsen, der er cand.pæd.psyk. samt ph.d. i socialpsykologi. Hun har i flere år bedrevet praksisnær forskning, hvor omdrejningspunktet er børns perspektiver på deltagelsesvanskeligheder, inklusion, fællesskaber, mistrivsel og skoletilhør. Vi har snakket med hende for at blive klogere på, hvad hun mener, pædagogens rolle er.
Hvilke kompetencer, som pædagoger har, er især velegnede i forhold til at nedbringe skolefravær?
”For at besvare det spørgsmål skal det lige præciseres, hvilke forståelser og undersøgelser af skolefravær, jeg trækker på. Inden for såvel forskning som praksis har tendensen været at rette fokus mod det skolefraværende barn i bestræbelsen på at forstå og håndtere bekymrende skolefravær,” forklarer Christina og fortæller videre, hvordan den nyere forskning adskiller sig fra den tidligere.
”Nyere fraværsforskning kritiserer denne fraværsforskning og -praksis for at fokusere for ensidigt på det enkelte barn og for kun at tilbyde individrettede indsatser. I denne optik skal skolefravær forebygges og nedbringes ved at lave indsatser i fællesskabet og ikke i individet, og der peges på betydningen af, at børnene oplever at høre til på deres skole.”
Ifølge Christina peger den nyere forskning altså på betydningen af fællesskaber, hvis skolefraværet skal nedbringes og her kommer pædagogen ind i billedet.
”Med et fokus på skolens fællesskaber som betydningsfulde i arbejdet med at forebygge og mindske bekymrende skolefravær, bliver pædagogers faglighed central, da de er uddannede til at arbejde med børnefællesskaber på dynamiske og fleksible måder. Pædagoger har typisk erfaringer med at iagttage og arbejde med børnenes sociale samspil og fællesskaber, og har det, der sker mellem børnene, som deres primære faglige fokus.”
Skoletilhør i stedet for skolefravær
Christina benytter begrebet skoletilhør som en modstilling til skolefravær, og det er et begreb der dækker over børns oplevelse af at høre til i skolens faglige og sociale fællesskaber.
Hvordan kan en pædagog skabe trivsel og skoletilhør?
Et centralt aspekt af at arbejde med skoletilhør er, at pædagogen stiller sig til rådighed og bliver tæt på børnene, hvilket går igen som noget betydningsfuldt i forhold til at skabe deltagelsesmuligheder og forbinde børn i deres lege og samarbejdsopgaver,” siger Christina. ”Særligt de børn, som har vanskelige skoleliv, har brug for de voksnes hjælp til at blive synlige og positivt bemærket af de andre børn og forbundet til dem. Pædagoger, som har betingelser til dette, ser det som en væsentlig del af deres opgave og faglighed at forstå børns handlinger som meningsfulde bidrag til det fælles og at vise børnene, at de er til rådighed. Dette ser jeg som vigtige pædagogiske greb i forhold til børns trivsel og oplevelse af skoletilhør.”
Et af de steder, hvor Christina mener, at pædagogen spiller en særlig rolle i forhold til at skabe skoletilhør, er i frikvarteret.
”Frikvarteret er ikke bare et sted, hvor børnene holder fri fra skolens undervisning, men også et sted, hvor de forholder sig til skolelivets sociale udfordringer. Og et sted hvor mange af de børn, som har svære skoleliv, virkelig kan blive klemt,” forklarer Christina. ”En væsentlig pædagogisk opgave består i at forholde sig nysgerrigt og undersøgende til børns samspil og fællesskaber i frikvarteret.”
Christina fortæller, at hendes forskning viser, at pædagoger, som nysgerrigt og engageret følger børnene netop får blik for de børn, der særligt har brug for hjælp til at blive positivt bemærket og forbundet med andre børn. Derefter uddyber hun pædagogens rolle.
”Pædagoger, som har betingelser til og tager ansvar for den almenpædagogiske opgave, der ligger i at sikre børn deltagelsesmuligheder i børnefællesskaberne, bidrager til børns trivsel og oplevelse af skoletilhør.”
Vil du høre mere?
Er du interesseret i at høre Christina Holm Poulsen fortælle mere om, hvordan pædagoger kan være med til at mindske skolefraværet og skabe skoletilhør, så kan du deltage i medlemsarrangementet ”Pædagogers bidrag til at mindske skolefravær”. Arrangementet finder sted d. 20. marts i Vildbjerg. Du tilmelder dig på BUPL MidtVestjyllands hjemmeside.