Et fritidspædagogisk årshjul

Pædagoger ved siden af årshjul

Hvordan skaber vi de bedste rammer for fritidspædagogikken, og hvordan tydeliggør vi fritidspædagogikkens vigtige rolle overfor forældrene? Et af de steder, som gør en stor indsats for at besvare spørgsmål som disse er Vildbjerg Skoles SFO. Her har de bl.a. udarbejdet et årshjul, som synliggør den mangfoldighed af aktiviteter, børnene tilbydes i løbet af året, hvor der er fokus på både fællesskaber og dannelse.

Vi har besøgt skolen for at snakke med skoleleder Rikke Grann og flere af pædagogerne, der til dagligt arbejder der, for at blive klogere på, hvordan de arbejder med fritidspædagogikken.

Et årshjul der drejer sig om dannelse

I Vildbjerg Skoles SFO har de lavet et årshjul med alle de aktiviteter, som børnene kan deltage i og fælles for alle emnerne i hjulet, er, at dannelse er indtænkt i dem. På den måde går hjulet godt i spænd med Det fritidspædagogiske arbejdsgrundlag  i Herning Kommune, hvor der bl.a. står at ”Fritidspædagogikkens omdrejningspunkt er dannelse – og hvordan det enkelte menneske træder i kontakt med verden omkring det.”

Skolen kontaktede et grafisk værksted for at få hjælp til at lave årshjulet, så det blev både interessant og indbydende at se på. Derfor er hjulet farverigt og spækket med illustrationer. På den måde er årshjulet ikke kun brugbart for voksne, men også for børnene. Faktisk fortæller en af pædagogerne, at der ofte er børn, der benytter den roll-up, som står i SFO’en, hvor årshjulet kan nærstuderes, og på den måde kan de se, hvad der er planlagt.

I årshjulet kan man både se aktiviteter i SFO1 og SFO2. Her er alt fra julehygge og forældrekaffe til bowling og aftenarrangementer. Rikke Grann pointere, at hjulet også har den effekt, at det giver mange af børnene noget at glæde sig til, da de kan se, hvad de har i vente, når de kommer op i de højere klasser. 

Årshjul fra Vildbjerg Skole

Mere end en pasningsordning

Fritidspædagogikkens værdi er under luppen i disse år, hvor der også er meget fokus på fritidspædagogikkens rolle i forhold til trivsel. I Vildbjerg Skoles SFO lægger de vægt på fællesskabets rolle. At gå i SFO er et aktivt tilvalg, der giver mulighed for at gøre noget, man ikke kan gøre derhjemme, ligesom andre fritidsaktiviteter man kan gå til, som fodbold eller gymnastik.

Her spiller hjulet en vigtig rolle i forhold til at få kommunikeret til forældrene, at deres børn får noget med sig fra SFO’en, der skal betragtes som mere end bare en pasningsordning. 

Hver mandag samles børnene også til børnemøder, hvor de hører om, hvad der er planlagt i den kommende uge, og møderne lægger op til, at børnene kan stille spørgsmål og komme med ønsker. At de kan komme med ønsker betyder naturligvis, at aktiviteterne i årshjulet ikke er det eneste, der foregår i SFO’en. Børnene har stadig medbestemmelse og kan præge den tid de bruger i SFO’en. Dette er en væsentlig pointe at få med.

Kommunikation og forældresamarbejde

En væsentlig del af fritidspædagogikken er også den kommunikation, der foregår sideløbende. Pædagogerne i SFO’en fik at vide af flere forældre, at de skulle være mere synlige, også over for forældrene. 

Vildbjerg Skole er derfor aktive på Facebook, så forældre her kan følge med i mange af de aktiviteter, der foregår i SFO’en. Derudover sender SFO'en et ugentligt nyhedsbrev ud, så det også er muligt at følge med ad den vej. På den måde involveres forældrene i det, der foregår, og det letter samarbejdet med dem.  

Kommunikationen med børnene prioriteres også. I tiden op til den enkelte aktivitet i SFO’en gøres ofte opmærksom på aktiviteten, så børnene ved, hvad der kommer til at ske, og de kan begynde at glæde sig. F.eks. havde SFO'en en western-dag på et tidspunkt, hvor de hang ”Wanted”-plakater op i dagene inden arrangementet.

Vildbjerg Skole og den ideelle SFO

Vi er imponerede over det flotte årshjul og de overvejelser de gør sig om fritidspædagogikken på Vildbjerg Skole. Tilbage i 2023 udarbejde BUPL MidtVestjylland pædagogerne bud på den ideelle SFO, hvor en lang række pædagoger gav deres inputs i forhold til, hvad der kendetegner den ideelle SFO (læs mere om det her: Pædagogers bud på den ideelle SFO | BUPL). 

Vildbjerg Skole har bl.a. hentet inspiration fra pædagogernes bud på den ideelle SFO, og det kan fornemmes, bl.a. på det store fokus på dannelse, der er indtænkt i aktiviteterne. 

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.