Indledning til beretning
Så er der gået 2 år mere, og corona fortoner sig i glemslen.
De seneste 2 år har pædagogernes lønefterslæb været i fokus, både i form af 3-partsforhandlingerne og OK24, men også i form af en stor organiseringsindsats. Heldigvis har vores fokus på lønefterslæbet båret frugt og ført til mærkbare resultater.
Beretningen er opdelt i forskellige emner med hver deres side, hvor man kan læse om dem. I beretningen kan I læse et udpluk af, hvad vi i BUPL MidtVestjylland har arbejdet med de sidste 2 år.
Lidt om forkortelser
I beretningen bruges en del forkortelser, som det er godt at kende. Her er en liste til at lette forståelsen:
TR = Tillidsrepræsentant
FTR = Fællestillidsrepræsentant
AMR = Arbejdsmiljørepræsentant
LTR = Ledertillidsrepræsentant
LB = Lederbestyrelse
LLB = Lokal Lederbestyrelse
FH = Fagbevægelsens Hovedorganisation
HB = Hovedbestyrelsen
Lokalt fokus på fritidspædagogik
Udover at fokusere på lønefterslæbet har vi lokalt haft fokus på fritidspædagogikken, som har været under pres længe. Men nu øjnes en åbning og en anerkendelse af den fritidspædagogiske indsats i forbindelse med den trivselskrise, som omtales i alle medier. Især folkeskolen og ungdomsuddannelserne har fokus på børns trivsel. Her har vi som pædagoger gode bud på, hvilken indsats der skal til.
Bedre faglighed og trivsel
Den faglige indsats er det, der skal løse de mange trivselskriser på mange niveauer – men det kræver ressourcer og endnu mere anerkendelse af vores profession. Dette skal vi kæmpe for i den næste periode, hvor fagligheden og trivslen bliver de vigtigste indsatsområder.
Det kræver et stærkt BUPL, og derfor skal vi det næste år også bruge kræfter på at optimere vores organisation, så den er klar til de udfordringer, der kommer de næste år. Det betyder, at vi bl.a. skal se på den medlemsrettede service og de store politiske påvirkninger for at fastholde vores velfærdssamfund og sikre pædagogernes plads i det.