høring

Høringsperiode ved opsigelse

Når du modtager den påtænkte opsigelse fra din arbejdsgiver, begynder en "høringsperiode". Her undersøger BUPL, om din opsigelse er varslet korrekt og er rimeligt begrundet.

3 trin i høringsperioden

Fra den dag, hvor du modtager den påtænkte opsigelse og indtil den endelige opsigelse ligger der, hedder "høringsperioden".

Det sker i høringsperioden:

  1. Din arbejdsgiver sender dig en officiel påtænkt opsigelse i e-Boks
  2. BUPL samler oplysninger om den påtænkte opsigelse ind fra dig og din arbejdsgiver
  3. BUPL undersøger, om dine rettigheder er blevet overholdt, og om opsigelsen er saglig eller usaglig 

Du og BUPL undersøger sammen din sag

For at belyse din sag fra alle sider, samler BUPL oplysninger om din opsigelse ind hos dig og din arbejdsgiver. 

Når der sker nyt i din sag, kontakter BUPL dig, medmindre vi aftaler noget andet. 

Vurderer BUPL, at din opsigelse er usaglig, kan vi bede om en forhandling med din arbejdsgiver. 


Hør en rådgiver forklare om forhandling ved opsigelse 

Hvad kan du selv gøre?

Det bedste, du kan gøre i høringsperioden, mens du husker mest muligt, er at skrive dine oplevelser ned i tiden op til den påtænkte opsigelse. 

Du skal træffe flere beslutninger i forløbet. Det er vigtigt, at du kan træffe dem på et fuldt oplyst grundlag. Det hjælper BUPL dig med.

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.