Organisering

I marts 2023 afholdt vi et organiseringsseminar for Bestyrelsen, LLB, FTR’ere, LTR’ere og ansatte med fokus på rekruttering (både til uddannelsen og fagforeningen), organisering (kontinuerligt fokus på organisering på arbejdspladserne) og fastholdelse (i faget og i seniorstillinger). På organiseringsseminariet blev der udviklet en masse ideer til tiltag, der styrker og forpligter arbejdet ift. de tre tematikker. 

Det kontinuerlige arbejde med organisering har medført en ændring af mindsettet og kulturen dels på kontoret hos de ansatte dels for de tillidsvalgte. En udvikling, der i høj grad har båret frugt. Både Bestyrelsen, LLB, FTR’ene, LTR’ene og ansatte italesætter denne udvikling. 

I arbejdet med tematikkerne har vi implementeret et i højere grad databaseret afsæt for at kunne målrette vores indsatser bedre. 

Nedenfor præsenteres konkrete tiltag og ændrede tilgange ifm. de tre tematikker. 

Derfor har vi:Konkret gør vi:
En mere nysgerrig og involverende tilgang til ikke-medlemmer 
  • Alle ikke-medlemmer bliver stillet videre til en konsulent på kontoret
  • Der arbejdes med 1:1 samtaler på nogle af TR-møderne
  • Samarbejdsportalen, et nyt digitalt kommunikationsredskab, som  bruges til hurtig kommunikation og til at skabe overblik over medlemmer og dermed give mulighed for at skabe kontakt til ikke-medlemmer 
  • Der er lavet et postkort, som fortæller, hvad man kan få ved at melde sig ind i BUPL. Det kan bruges af bl.a. TR’ere. 
Øget fokus på onboarding
  • Der er indsamlet data fra alle vores kommuner
  • Der er afholdt et møde for FTR, konsulenter og DL med inspiration til at arbejde med øget fokus på onboarding og på kendetegn på Generation Z 
  • Der er udarbejdet handleplan for, hvordan der skal arbejdes med onboarding i kommunerne
Øget fokus på seniorstillinger 
  • Der er indsamlet data fra alle vores kommuner
  • Der arbejdes med at italesætte rettigheder og muligheder for seniorer på TR-møderne
  • Der videndeles og gøres status på senioraftaler og -ordninger på relevante møder
Ringerunder til b-medlemmer, dimittender og udmeldte
  • Vi ringer til b-medlemmer, dimittender og udmeldte og får en dialog med dem
Øget fokus på organisering i TR-uddannelsen og ved TR-møder
  • Der er lavet et modul på vores TR-uddannelse med organisering
  • Vi arbejder med rollespil og samtaler med ikke-medlemmer på vores intromodul for TR’ere
  • Organisering er et tema/punkt på alle møder med konsulenter, FTR’ere og dernæst på TR-møderne
  • Der er lavet talekort til 1:1 samtalerne. Disse er udarbejdet i fællesskab mellem konsulent, FTR og TR’ere
Øget samarbejde med TRere, praktikvejledere og ledere om rekruttering til uddannelsen og styrkelse af praktikkerne.
  • Oplæg og proces på TR-møder i alle kommuner. Processen rettede fokus på pædagoguddannelsen, aktuelt optag på uddannelsen, TRs rolle ift. rekruttering og ift. studerende i praktik  
  • Fokus på TRs rolle ift. rekruttering og studerende på TR intromodul og på modulet ’Ta’ faget med dig i dit TR-arbejde’
  • Temadag for ledere om styrkelse af pædagogstuderendes praktikker og rekruttering til uddannelsen 
  • Understøttelse af praktikvejlederes opgave ift. temadage og netværk
  • Udvikling af materiale til understøttelse af praktikkerne
  • Udvikling af materiale til understøttelse af rekruttering, bl.a. på SoMe. 
  • Samarbejde med VIA og kommuner om at invitere til medhjælperkurser, som led i rekruttering 
Styrket samarbejde med kommuner og uddannelse ift. oprettelse af merit-uddannelser i BUPL MidtVestjyllands område.  
  • Deltagelse i arbejdsgrupper og påvirkning ifm. merituddannelse 
  • Oplæg og processer med afsæt i Det etiske grundlag for pædagoger for meritstuderende 
  • Udvikling af folder om mulighederne for merituddannelse 
Styrket samarbejde med pædagogisk assistent uddannelse, som led i rekruttering.
  • Møder og samarbejde med SOSU-skoler i BUPL MidtVestjyllands område med fokus på at få flere pædagogiske assistenter videre på pædagoguddannelsen 
Udvikling af materiale til TRere ifm. organisering og involvering af kolleger.
  • Der er udarbejdet et kort til ikke-medlemmer, TR’ere har været involveret i at lave kortet (design og tekst)
Afholdt et medlemsarrangement, hvor 
medlemmer fik mulighed for at invitere en 
kollega med, fx en medhjælper eller en pædagog, der ikke er medlem. 
  • Flere benyttede sig af denne mulighed. Ud af de gæster, der har afleveret et evalueringsskema, var hovedparten medhjælpere eller pædagogiske assistenter 
Nyhedsbreve
  • Vi er begyndt at sende digitale og lokale nyhedsbreve til medlemmerne 
  • Nyhedsbrevene skal udvikles, så vi målrettet kan sende relevant information til de medlemmer, som har brug for lige den viden. 

Fortsat fokus på at arbejde værdiskabende samt et øget samarbejde mellem FTR og LTR 

Udbrede tænkningen om værdiskabende ”møder/samtaler” med medlemmerne til alle ansatte

  • Afholdelse af temadag omkring visdom og værdiskabelse med deltagelse af samtlige ansatte, DL, FTR og LTR. 
Øget fokus på og nysgerrighed ift. den unge generations værdier, holdninger og fokus.
  • Opsøgende arbejde ift. at blive klogere på den unge generation
  • Oplæg til ansatte tillidsvalgte 
  • Oplæg til ledere
  • Oplæg til praktikvejledere  
Lavet rekrutteringskampagne på SoMe 
  • Produktion af film om pædagogfaget 
  • Annonceringskampagne på SoMe
Kursus for SFO-pædagoger i huset 
  • Der er gennemført kursus for SFO-pædagoger om fritidspædagogikken. Dette kursus gentages i efteråret. Det er lavet i samarbejde med VIA
Øget fokus på ledermedlemmerne
  • Der ringes velkommen til alle nyansatte ledere
  • Lederne har deltaget i organiseringsseminariet, og på udvalgte temadage. 

Fandt du, hvad du søgte?

For at undgå spam, skal du godkende at du ikke er en robot.

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.