Derfor bør du arbejde med teater og drama i pædagogisk praksis

Billede af Søren

Bruger du teater og drama i din dagligdag som pædagog? Eller er det noget, du godt kunne tænke dig at gøre, men måske ikke føler dig helt klædt på til? Vi har snakket med Søren Rauff, der er pædagog og har arbejdet med teater og drama siden 2001. Derfor har han en masse godt at sige om emnet, og så er han desuden også oplægsholderen til medlemsarrangementet ”Teater og drama i pædagogisk praksis” som vi afholder d. 21. januar 2026. Så læs videre, hvis du gerne vil vide mere om, hvorfor det giver mening at arbejde med teater og drama i din pædagogiske praksis, og hvordan du kan arbejde med det. 

Når vi laver teater sammen, så har vi det sammen

Hvorfor bør man arbejde med teater og drama inden for pædagogisk praksis?

”Der er simpelthen en glæde for børnene i at udtrykke sig gennem teater. Om det så er hatteteater eller bordteater, eller at jeg fortæller et eventyr, som de så spiller bagefter, eller at de kommer med ideer, imens jeg spiller eventyret,” siger Søren og fortæller videre om det nærvær, det giver med børnene at arbejde med teater og drama. 

Søren uddyber også, hvad det er, der gør teater og drama til noget særligt, og noget af det handler om, at børnene bliver involveret på en anden og mere legende måde, end hvis de bare får en historie læse op.

”Jeg spiller en del af de klassiske eventyr, og det er en god måde at lære eventyrene på, og jeg elsker, når børnene så tvister dem lidt, så de får en anden handling. I bukkebrose er det pludselig bukkene, der er under broen og bukkebrose, der går over.”

Søren fortæller videre, at det også fungerer rigtig godt, når han gør brug af små figurer, der bevæger sig. Det gør, at især de mindre børn har nemmere ved at holde fokus i længere tid i forhold til hvis det var almindelig højtlæsning. 

Vi øver os i livsduelighed

I hvilke situationer giver det især mening at gøre brug af teater og drama for dig, som pædagog på en specialskole?

”Altså jeg bruger det i socialfag ude ved os, hvor vi øver os i livsduelighed. Altså vi benytter noget der hedder forumteater, hvor man spiller en problematik, og så kan man byde ind med, hvad man så kunne gøre. I stedet for bare at tage den anden drengs bil, kunne man øve sig i at spørge må jeg godt få bilen?  Vi prøver at spille de der situationer, og jeg synes vi klæder børnene godt på ved at spille rollerne.”

En af Sørens pointer er altså, at ved at spille skuespil, kan børnene øve sig i at se tingene fra andres perspektiver, når de indtager de andre børns roller i de forskellige situationer.

Spring ud i det

Søren har også et råd til dem, der måske ikke er helt trygge ved at lave børneteater eller ikke synes, de er gode til det. Det er, at de bare skal springe ud i det, for det er ikke farligt. Han har dog et bud på, hvad det er, der skræmmer mange ved at lave teater.

”Improvisation er rigtig godt og det med, at vi laver historien, imens vi spiller den. Vi finder ud af det, imens vi gør det. Det kontroltab tror jeg, der er mange, som er bange for, og der skal man bare sige ved du hvad, vi prøver det her.

Er du interesseret i at høre mere om teater og drama i pædagogisk praksis og de forskellige fordele ved det? Så meld dig til medlemsarrangementet Teater og drama i pædagogisk praksis. Du kan læse mere eller melde dig til her

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.