Dilemma: Kan struktur og faste rammer blive for meget af det gode?

I denne episode af podcastserien 'Dilemma' undrer pædagogen Tina sig over, at hendes børnehave bruger specialpædagogiske redskaber til børn på normalområdet.
Barn sidder roligt med bog
Tina undrer sig over, at børnehaven, hun arbejder i, bruger specialpædagogiske redskaber til børn på normalområdet. Kan det ligefrem være skadeligt for børnene? Lyt med i denne episode af podcastserien 'Dilemma'.

”Ingen børn tager skade af tydelighed og struktur,” lyder svaret fra kollegerne, når Tina spørger, hvorfor de bruger specialpædagogiske redskaber i den børnehave, hvor Tina arbejder.

Piktogrammer, time-timere og faste pladser er en del af praksis, selv om det er en helt almindelig børnehave indenfor normalområdet. 

Tina er selv uddannet specialpædagog og har arbejdet i en specialbørnehave i 5 år. Men hun undrer sig over, hvorfor pædagogerne bruger de samme specialpædagogiske redskaber i den almindelige børnehave.

Passer det, at ingen børn tager skade af tydelighed og struktur? Eller kan for meget struktur blive for meget af det gode, fordi børnene så ikke lærer at håndtere en kompleks og uforudsigelig hverdag? Og hvad skal Tina sige til sine kolleger? Det diskuterer panelet i denne udgave af podcastserien 'Dilemma'.

De medvirkende er: 

Maj Luffe Andersen, leder i Børnehuset Gnisten i Gladsaxe

Lilian Bjelke, udviklingschef i Titibogruppen

Karen Prins, lektor ved pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole

Vært: Bille Sterll, journalist

Kontakt din lokale fagforening

Har du faglige spørgsmål om løn, arbejdsvilkår og overenskomster, skal du kontakte din lokale fagforening.