Pressemeddelelse: Regeringens uddannelsesudspil (Aarhus)

BUPL Århus advarer mod, at man tager studiepladser fra pædagoguddannelsen i Aarhus, hvor der allerede nu er mangel på pædagoger.

Opdateret d. 27. maj 2021

Pressemeddelelse

Regeringens uddannelsesudspil ’Tættere på – flere uddannelser og stærke lokalsamfund’ vækker bekymring for antallet af studiepladser på pædagoguddannelsen i Aarhus.

”I Aarhus kommer vi til at stå med store rekrutteringsudfordringer på pædagogområdet i fremtiden, og derfor er det vigtigt at fastholde de nuværende studiepladser i Aarhus, udtaler formand for BUPL Århus, Marianne Gilbert Nielsen, der dermed sender et signal til Regeringen om ikke at skære på eller flytte studiepladserne fra Aarhus.

’Der er på landsplan samlet set brug for flere studiepladser på pædagoguddannelsen, fordi rekrutteringsudfordringen er landsdækkende, så det er vigtigt at tilføre ekstra studiepladser, ikke tage fra de nuværende; vi kan sagtens bruge dem her i Aarhus”.

I Aarhus skal man også ruste sig til fremtiden, hvor der bliver brug for flere pædagoger.

”I Aarhus Kommune er der politiske ambitioner om at hæve andelen af uddannede personaler, og det støtter vi fuldt ud, derfor er det endnu vigtigere at fastholde studiepladserne, så vi har pædagoger nok til fremtiden”, slutter Marianne Gilbert Nielsen.

For yderligere oplysninger kontakt formand for BUPL Århus, Marianne Gilbert Nielsen, mgn@bupl.dk