Pædagoger styrker pædagoguddannelsen


BUPL Østjylland ønsker at styrke pædagoguddannelsen. Det sker blandt andet ved, at fagforeningen blandt medlemmerne finder praksispersoner, som kan holde oplæg på pædagoguddannelsen og derigennem vise, hvordan teorier kan omsættes til konkret pædagogisk praksis. Læs her, hvordan en vejledningspædagog oplever at være oplægsholder og medbedømmer ved de pædagogstuderendes prøver.


Udgivet d. 24. september 2020

 

Charlotte Jespersen Strand

vejledningspædagog, Specialkorpset

Randers

 

 

 

Fantastisk at få lov at dele ud af mine erfaringer og viden

At være oplægsholder på pædagoguddannelsen betyder meget for mig. Det er fantastisk at få lov til at dele ud af mine mange års praksiserfaring til de studerende. Jeg holder mig altid ajour med den nyeste faglitteratur, men det at være i dialog med dem og høre deres meninger og holdninger til dette og hint, er fagligt udviklende.

 

Jeg lægger stor vægt på at finde hundrede af eksempler fra praksis frem, så jeg kan kvalificere praktikvejledernes teorier. Det er jo der, at jeg som praksisperson kan byde ind med noget til pædagoguddannelsen.

 

Jeg profiterer fagligt af at sidde med ved det grønne bord

Jeg deltager også som praksisperson i de pædagogstuderendes prøver. Det er nyt land for mig. Men det er guld værd at få et indblik i deres opgaver. Praktikvejlederne stiller hovedsageligt spørgsmål ind til teorien, mens jeg kan stille mere praksisnære spørgsmål: ”Jeg har lige stået med de og de børn i dag. Hvordan tænker du, at din teori kan praktiseres derude?”

 

BUPL er mere end en klassisk fagforening

Det er guld værd at stå i en fagforening som BUPL, der giver noget andet og mere end den klassiske medlemsservice. Jeg har aldrig haft brug for min fagforening i den forstand. Derfor er det skønt at få mulighed som oplægsholder for at dele ud af min erfaring. Så jeg får noget andet for mit fagforeningskontingent.

 

Det er også en god måde ”at sælge” et medlemskab på, for når kolleger spørger mig: ”Hvordan kunne du være så heldig at kunne give oplæg på VIA?!”, så svarer jeg, at det kunne jeg, fordi BUPL har spurgt, om jeg ville!

 

 

 

Anne Grethe Rosenberg

formand, BUPL Østjylland

 

 

 

Pædagoguddannelsen – fundamentet for professionen

På sidste generalforsamling lovede BUPL Østjylland sine medlemmer, at vi i de kommende to år skulle fokusere på pædagoguddannelsen og søge al den indflydelse, vi kunne, samt styrke samarbejdet på området.

 

Det har vi blandt andet gjort i Midtjylland ved sammen med BUPL Århus og BUPL MidtVestjylland at skabe projektet ”Stærk platform”, der fokuserer på den opgave. Stærk platform er en ny måde at agere på, hvor vi vægter at knytte BUPL tættere på pædagoguddannelsen og dens mange aktører i både de formelle og uformelle rum.

 

Formålet med ”Stærk platform” er at styrke de studerendes lyst til at melde sig ind i en fagforening ved, at BUPL:

 

  • gennemfører systematiske og professionelle indsatser på uddannelsesstederne
  • udvikler en stærkere kobling mellem uddannelsen, professionen og BUPL

 

BUPL- en katalysator for fagligt fællesskab

Derfor har vi blandt andet fundet fagligt dygtige medlemmer, der kan kommunikere, til at holde oplæg for de studerende på pædagoguddannelsen og sidde med som medbedømmere ved deres prøver.

 

Læs mere om BUPL’s indsats på pædagoguddannelsen