Og kan vi SÅ tale om børns fritid, tak


Efter næsten fem måneders forhandlinger er et politisk flertal på Christiansborg blevet enige om at ændre på den skolereform, der trådte i kraft i 2014. Der indføres flere faglige timer, færre timer i den understøttende undervisning og skoledagen forkortes en smule i indskolingen.


Opdateret d. 09. juni 2020

Lad os tage det negative først. Politikerne har valgt at nedprioritere understøttende undervisning – og dermed muligheden for at leg, pædagogiske og kreative aktiviteter, bevægelse og trivselsarbejdet har sin egen selvstændige ramme i løbet af skoledagen. Det er ærgerligt. Ikke mindst for børnene i de skoler og kommuner, hvor man har gjort sig umage for at indføre de nye elementer i skoledagen. De bliver nu straffet for, at man i andre kommuner og på andre skoler har været mere fodslæbende.

Heldigvis bliver nedskæringerne i den understøttende undervisning ikke den massakre, som Regeringen med undervisningsminister Merete Riisager i spidsen havde lagt op til. Og heldigvis, fordi kampen for samtidig at få penge til et udsultet fritidsområde har været hård. Men jeg skal hilse at sige, at BUPL har argumenteret hårdt for det gode børneliv – og holdt et utal af møder med skoleordførerne fra de forskellige partier for at få ændret det oprindelige udspil.

Det positive i aftalen er, at justeringerne åbner nye muligheder for det lokale råderum i forhold til organisering af skoledagen. Forhåbentlig betyder det mere tid til samarbejde og til timer, hvor pædagoger og lærere er sammen om undervisningen. Og så giver det mulighed for mere fordybelse i aktiviteterne i fritidsinstitutionerne, hvor pædagogerne nu kan se frem til at få børnene lidt tidligere efter skole. Plads til mere leg, ture ud af huset og aktiviteter med fokus på trivsel og fællesskaber. Måske kan nogle af de lukkede klubber ligefrem genopstå efter de seneste års nedskæringer ude i kommunerne.

Men det kommer ikke af sig selv. Jeg ser frem til, at politikerne nu kan indgå en fritidsaftale, hvor de sammen bliver enige om en langsigtet investeringsplan. For det skal de. Det er der hårdt brug for. Det ved vi – som har oplevet besparelser på egen krop de seneste år. Besparelser der fortsætter i år, hvor kommunerne vil gennemføre nedskæringer på ikke mindre end 290 millioner kroner. Voldsomme tal.

Det blev udlagt som en succes fra nogle af folketingspolitikerne, at der nu kommer ”en stor pulje penge med over til SFO’erne”. Jeg vil give dem ret i, at det var en succes i selve forhandlingerne, da man fra regeringens side ikke havde tænkt fritidsinstitutionerne ind i deres skoleudspil tilbage i september. Og godt gået. Men de 190 millioner kroner er rent faktisk kun lige akkurat nok til at dække den øgede åbningstid. Man holder kun akkurat skindet på næsen.

Men det er ikke en succes for den enkelte pædagog og det enkelte barn i SFO’en, fritidshjemmet eller klubben. Der skal helt andre beløb til at skabe et reelt kvalitetsløft. Derfor kan jeg love jer, at vi vil holde politikerne op på, at der også er brug for en fritidsaftale. BUPL vil have indført minimumsnormeringer i fritidsinstitutionerne – præcis som vi kæmper for minimumsnormeringer i landets daginstitutioner. Det er det eneste værn mod de evige besparelser, som regner ned over fritidsinstitutionerne. År efter år.

Mange hilsner Elisa


Se alle Elisas indlæg på Formandens blog

Abonnér på Formandens blog