Ildsjæle fra praksis inspirerer de studerende


I løbet af efteråret har BUPL’s særlige professionsambassadører aflagt fire vellykkede besøg på pædagoguddannelser i Sydøst og Midtsjælland. Deres oplæg fletter teori ind i praksis og bringer de studerende tættere på virkeligheden, siger en underviser.


Udgivet d. 23. november 2020

– Jeg kunne se på de studerende, at jeg fangede dem.

Sådan siger Per Uchida om den dag, da han som en af BUPL’s professionsambassadører besøgte en pædagoguddanelse for at øse ud af sin 40 års erfaring som skolepædagog.

Den rutinerede skolepædagog fra Køge var kørt en tur sydpå for at holde oplæg på Professionshøjskolen Absalon i Nykøbing sammen med en yngre børnehavepædagog, der også havde taget turen fra Køge. Med hver sit velforberedte oplæg gav de to pædagoger et indblik i praksis.

– Jeg malede hverken skønmaleri eller fanden på væggen for de studerende, men det virkede til, at de godt kunne lide min kritiske tilgang. De fik et realistisk billede af dagligdagen som skolepædagog, fortæller Per Uchida.

Styrker professionens stolthed
Siden sommerferien har der i BUPL Sydøsts og BUPL Midtsjællands område været afholdt fire arrangementer af denne art. På forskellige pædagoguddannelser og med forskellige pædagoger som oplægsholdere.

Oplæggene fra praksis er en del af BUPL’s uddannelsesindsats under projektet ”Styrket organisering på uddannelsesstederne”. Mødet mellem mellem teori og praksis er vældigt givende, fortæller Mare Lørring Dahl, der koordinerer professionsambassadørerne i BUPL Sydøst og BUPL Midtsjælland.

– Når vores pædagogiske ambassadører formidler fagligheden med deres egne ord, bliver de en slags brobyggere mellem uddannelse og praksis. De har været rigtig dygtige til at byde de studerende op til en åben dialog og formidle deres egen pædagogfaglighed. Det gavner alle parter og styrker professionens stolthed, siger hun.

Foto fra arrangement. Til venstre: Christina Reinhold Jakobsen, pædagog fra Næstved. Til højre: Katrine Lind Greiner, Praktikkoordinator på Pædagoguddannelsen i Roskilde.

Et ærligt billede af hverdagen
Professionsambassadørerne har fået en slags rolle som “hverdagens stemmer” på uddannelserne. Per Uchida er overbevist om, at han og de andre ambassadører kan anlægge perspektiver, som de studerende ikke kan få andetsteds.

– Jeg skulle holde oplæg for nogle studerende, der lige var kommet tilbage fra praktik, og jeg fornemmede, at jeg kunne give dem et anderledes og måske mere ærligt billede af hverdagen, siger han.

Ambassadørerne er med andre ord i en friere position til at kalde en spade for en spade. Under sit oplæg beskrev Per Uchida blandt andet, hvordan samarbejdet mellem lærer og pædagog nogle gange kan slå gnister, selvom de to fagligheder for det meste arbejder godt sammen.

– Jeg føler en pligt til at give dem et ærligt billede af den virkelighed, de kommer ud til. De skal kende den kamp for anerkendelse, som fortsat skal kæmpes, når de skal ud på arbejdsmarkedet, siger han.

Teori møder praksis
Set med uddannelsernes briller er der også begejstring at spore, når det gælder professionambassadørernes oplæg. Initiativet giver rigtig god mening, mener Alexandra Elin, der er lektor på Pædagoguddannelsen Absalon i Nykøbing.

– De studerende giver ofte positiv feedback, når der kommer gæster fra praksis. De fortæller, at det hele bliver mere virkeligt, når de “rigtige pædagoger” kommer og fortæller om deres praksis, siger lektoren, som også var tilstede, da Per Uchida og børnehavepædagogen fra Køge gav salen indblik i deres pædagogiske virker.

– Oplæggene var både fagligt relevante og fagligt inspirerende for de studerendes aktuelle situation. Jeg hæftede mig ved, at de to ambassadører begge var velfunderede i teorierne, når de talte om deres egen praksis. Det gjorde, at de kunne skabe faglige refleksioner og tydeliggøre koblingen mellem teori og praksis, siger Alexandra Elin.