Hør interview med Stine Liv Johansen i denne særudgave af Børn&Unge Podcast, som handler om børn og unges digitale dannelse – og om pædagogers rolle i den.

Udgivet d. 14. oktober 2021

Af: Mikkel Prytz (journalist), Foto: Hans Christian Jacobsen

Hvad ligger der bag teknologien, som børn og unge møder i deres hverdag og ofte sidder med i hænderne? Og hvordan gør vi dem opmærksomme på, at ‘nogen vil dem noget’, om det så er at holde dem længere tid foran skærmen, få adgang til deres data eller sælge dem varer og tjenester?

Det er nogle af de spørgsmål, som pædagoger, forældre, lærere og andre fagpersoner ifølge medieforsker Stine Liv Johansen bør stille sig selv:

“Mange børn og unge oplever, at voksne ikke interesserer sig for deres digitale liv. Det gælder deres forældre og i endnu højere grad deres lærere og pædagoger. Så nu skal vi voksne på banen, hvis vi vil være relevante sparringspartnere for dem, når de møder ting i det digitale liv, som gør dem bange eller kede af det,” siger hun.

Hør interviewet med Stine Liv Johansen, som også er formand for Medierådet for Børn og Unge, i denne særudgave af Børn&Unge Podcast.

Læs også interview med Stine Liv Johansen i Børn&Unge nr. 9/2021.