Corona har vendt op og ned på ledernes hverdag med nye opgaver, der skal løses her og nu. Læs, hvordan henholdsvis en nybagt og en erfaren leder takler deres eget psykiske arbejdsmiljø midt i omvæltninger og travlhed.

Opdateret d. 13. maj 2020

Af: Henrik Stanek, Journalist, foto: Colourbox

Normalt har en ny leder tid til at lære medarbejdere, børn og forældre at kende, inden hun begynder at sætte sit aftryk på institutionen. For Helene Thordsen har det været anderledes. Hun skulle begynde som leder af Børnehuset Hurlumhej i København umiddelbart efter påske, men blev kastet ud i det, da statsminister Mette Frederiksen få dage før påske meldte ud, at daginstitutionerne skulle genåbne efter helligdagene.

»Jeg arbejdede hele påsken, og den 14. april var jeg på job i 16 timer. Det var meget mærkeligt at skulle sende en masse retningslinjer og ændringer ud uden at have en fornemmelse af hverken medarbejdere, børn eller forældre. Det pressede mit arbejdsmiljø, men jeg har sagt åbent, at jeg godt er klar over, det er en underlig måde at få en ny leder på. Det har de taget godt i mod,« fortæller Helene Thordsen.

Hun allierede sig med tillids- og arbejdsmiljørepræsentanterne og sin souschef for at finde ud af, hvordan de 11 medarbejdere skulle sættes sammen i team. Hun bad også om at få et virtuelt møde med bestyrelsen i den selvejende institution for at afstemme forventninger.

»Det har gjort det lettere for mig at træffe beslutninger, at jeg ikke skal bekymre mig om, hvordan medarbejdere og forældre tager imod dem,« siger hun.

Sparring letter på trykket

Helene Thordsen har tidligere været konstitueret som leder i en anden institution, men har ellers ingen ledererfaring. Hun har derfor tænkt på, at der må være en grænse for, hvor længe hun kan arbejde i det aktuelle pres.

»Jeg arbejder vanvittigt mange timer, og det hele handler om at lede arbejdet, hvor jeg hellere vil have pædagogikken i fokus. Der er ting, jeg ikke når, og det må jeg arbejde med at erkende. Jeg er også nødt til at skyde til hjørne, at jeg er dårlig til at begå fejl, for det kan jeg ikke undgå med det pres, der er på. Så stopper trykket forhåbentlig på et tidspunkt,« siger Helene Thordsen.

For at passe på sig selv sparrer hun med lederkolleger i sit netværk, både om hvordan de løser forskellige akutte opgaver og for at få luft.

»Det er rart at kunne sige: ”Hold kæft, hvor er det irriterende, at forvaltningen ringer i weekenden.” Det er ikke superkonstruktivt, men det letter på trykket, så det tager jeg mig tid til. Også selvom det foregår ud på aftenen eller søndag eftermiddag, hvilket ikke er det mest optimale i forhold til, at vi ikke skal arbejde os ihjel.«

Struktur gavner arbejdsmiljøet

I Køge sidder områdeleder Urzula Larsen normalt på rådhuset, men det er lukket ned, og da der ikke er ekstra kontorpladser i nogen af de seks daginstitutioner, arbejder hun fra privaten.

Selv om hun har haft travlt med først nødpasning og derefter genåbningen, arbejder hun hverken mere eller mindre end normalt, men hun bruger stort set al sin tid på administration fremfor pædagogisk udvikling. Ellers har det handlet om, at hun har skullet vænne sig til at arbejde hjemmefra.

»I den første uge satte jeg en vask over eller tog en opvask. Det var utilfredsstillende, så jeg har skabt en struktur, hvor jeg står op, som jeg plejer, sætter mig til skrivebordet 7.30, holder en halv times pause midt på dagen og lukker ned efter dagens sidste møde ved 16-17 tiden. Og kommer der nogle forbi, siger jeg, at jeg er på arbejde. Det har været godt for mit arbejdsmiljø,« fortæller områdelederen.

Savner input fra institutionerne

Urzula Larsen holder Skype-møder om retningslinjer og drift med både sin egen leder, sine kolleger og med dagtilbudslederne.

»I begyndelsen talte vi i munden på hinanden, og nogle gange misforstod vi hinanden. Nu fungerer det fint, fordi vi husker at spørge ind til, om det er det her, vi har aftalt. Vi vil helt sikkert blive ved med at mødes på den måde, også efter coronakrisen,« siger Urzula Larsen.

Trods de virtuelle møder savner hun at komme ud i dagtilbuddene og få input fra børn og medarbejdere. På den anden side kan hun lide den effektivitet, der følger med at sidde derhjemme.

»Jeg sparer tid, når jeg ikke skal køre rundt til institutionerne. Samtidig føler jeg mig på mere sikker grund end i begyndelsen. Dengang kunne jeg ikke se, hvordan vi skulle tænke børneperspektivet ind i alle retningslinjerne. Nu begynder vi at skabe gode pædagogiske løsninger, men jeg savner nu udviklingsarbejdet, blandt andet med de styrkede læreplaner og i den forbindelse efteruddannelse af medarbejdere. Det har vi været nødt til at udsætte,« siger Urzula Larsen.

Snubletråde på legepladsen

Helene Thordsen fra Børnehuset Hurlumhej i København har fået vejledning i BUPL om midlertidige ansættelser i en tid, da intet er normalt. Hun er også godt tilfreds med, at BUPL gør opmærksom på, at pædagoger og ledere skal passe på sig selv under de pressede vilkår. Men hun har en appel.

»BUPL gør meget ud af at fortælle, at aldrig har normeringen været bedre end nu. Det er også vigtigt, men jeg synes, billedet har været malet lidt for lyserødt. Ja, det er dejligt, at være én voksen til fem børn, men der er spændt snubletråde ud på legepladsen, og det går ud over det kollegiale fællesskab, når pædagogerne er overladt til sig selv,« siger Helene Thordsen.

I Køge håber Urzula Larsen, at BUPL lægger pres på, så institutionerne får kompensation for deres ekstra udgifter i forbindelse med corona, for eksempel til ekstra medarbejdere.

»Ellers kan vi ikke bevare vores normale normering. Vi har i de senere år arbejdet med at skabe lønudvikling for pædagogerne, så vi kan fastholde og rekruttere medarbejdere. Det har været en opgave, jeg har taget på mig, og jeg kan være bekymret for, om vi kan holde fast i det,« siger Urzula Larsen.

Gode råd fra den nye leder

  • Tal åbent over for medarbejdere og forældre om, at udfordringerne ikke er nemme for hverken dem eller dig.
  • Du kan ikke klare alt selv, så hent hjælp hos din egen leder, i dit netværk og i TRIO-gruppen.

Gode råd fra den erfarne leder

  • Skab dig en arbejdsdag med struktur under de aktuelle vilkår.
  • Glæd dig over de ting, der lykkes, fremfor at ærgre dig over det, du ikke når.