Læs om tre pædagogers erfaringer med integration i henholdsvis klub, børnehave og skole fra Vollsmose. Bydelen er plaget af ungdomskriminalitet og sociale problemer blandt en stor gruppe indvandrere og flygtninge.

Opdateret d. 3 november, 2016

Integration i klubben

Klubpædagogen, Zeki, er så træt af ghettostemplet, at han insisterer på at fortælle om en cirkushverdag med glade unger på ethjulede cykler og brune ponyer.

Læs om Zeki Demirs erfaringer (pdf)

 

Integration i børnehaven

Den nyudklækkede børnehavepædagog, Mia, har mange udfordringer i Børnehuset Grandparken i Vollsmose. Men det gør, at hverdagen ikke bliver kedelig. Og det er hun glad for.

Læs om Mia Nielsens erfaringer (pdf)

 

Integration i skolen

Skole- og SFO-pædagogen, Rasmus, fortæller om de udfordringer, der følger med, når 600 børn bliver sluppet ud til ren anarki i frikvartererne. Det er ikke for sarte sjæle.

Læs om Rasmus Flicks erfaringer (pdf)


Tips til løsninger

Ph.d. og adjunkt Kirsten Elisa Petersen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet (DPU) giver nogle bud på, hvordan du som pædagog bedst tackler de udfordringer, der følger med, når man arbejder i et udsat boligområde med stor arbejdsløshed og mange etniske minoriteter.

Læs om ekspertens tips til løsninger (pdf)


Læs hele temaet

– hvori du også kan møde SF Folketingsmedlem Özlem Cekic, som oplevede dårlig integration i sin skolegang. Hendes hjerte banker varmt for integration i dag, og i efteråret besøgte hun indvandrerkvinder i Odense for at få dem til at stemme.

Læs mere om Tema: Dybde, perspektiv og information (pdf)


Andre artikler om integration

Ivy Schousboe – Integrationsformer (1997)
Artiklen diskuterer begrebet integration og opstiller fire forskellige integrationsformer, der praktiseres i samfundet.

Læs hele artiklen (pdf)