Computerspil bliver ofte fremstillet negativt af både medier, forældre og uddannelsesinstitutioner, men hos Gaming Gruppen i Aarhus styrker de mange timer foran skærmen de unges selvværd og giver dem et fællesskab, hvor de kan tale om stort såvel som småt.

Opdateret d. 20. juni 2019

Af: Af Cæcilie Kallehave Jensen (journalist), Foto: Jens Hasse

I et hjørne af Ungdomscentret Aarhus bliver der spillet computer på livet løs. Rummet er indrettet af en gruppe unge, som kommer i Gaming Gruppen og spiller computerspil sammen. Gaming Gruppen er et tilbud i Ungdomscentret Aarhus til unge, som har det svært. Projektet blev startet i 2015 af pædagog Thoke Thomsen og ’computernørd’ Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik.

Thoke Thomsen var kontaktperson for Mads, som var tilknyttet Ungdomscentret, fordi han ikke kom i skole. Det meste af Mads’ tid gik med computerspil alene derhjemme. Mads var langt fra den eneste i Ungdomscentret, som brugte så meget tid på computerspil, at det påvirkede hans skole, familie og sociale liv.

Derfor kontaktede Thoke Thomsen Center for Digital Pædagogik, og sammen fik de startet Gaming Gruppen op som et modsvar til tesen om, at computerspil skaber mistrivsel blandt unge.

Thoke Thomsen så, at computerspil kunne samle de unge om en aktivitet.

Gaming Gruppen bliver en tryg arena for de unge, som de også kan bruge i andre aspekter af livet, forklarer Thoke Thomsen.

»De får lyst til mere sammen med andre. De går fra at lave ingenting til at blive mere nysgerrige på at komme ud blandt andre mennesker, gå i skole eller starte i praktikforløb. Ofte har de unge haft dårlige oplevelser med andre mennesker, men ved at give dem en god oplevelse, får de blod på tanden for at få mere kontakt op opsøge flere fællesskaber,« siger han.

SE VIDEOEN: Thoke Thomsen fortæller, hvad de unge blandt andet får ud af at komme i Gaming Gruppen.

Mads begyndte at komme regelmæssigt i Gaming Gruppen, og det har ført til gode relationer og et fællesskab. I dag kommer han på et frivilligt hold i Gaming Gruppen, og han er kommet i gang med skole og forskellige praktikforløb.

»I Gaming Gruppen føler jeg mig hjemme, fordi jeg har været her så lang tid. Det er her, mine venner er. Jeg har mødt Mike og Rasmus hernede, som er fede at snakke og spille med,« siger Mads.

Samværet i Gaming Gruppen er også en af de ting, som er helt afgørende for projektets succes, forklarer Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik.

»Jeg havde fået at vide, at det kørte ad helvede til for alle de her unge, men når jeg kom ind i lokalet så jeg unge mennesker, som snakkede sammen, gik til noget, kom ud af huset og var uendeligt dygtige til deres hobby,« siger han.

 

LÆS MERE HER: Få hele artiklen i Børn&Unge nummer 7. 

4 fede sider af computerspil

Computerspil bliver ofte beskyldt for at have negative konsekvenser for unges liv. Ifølge Christian Mogensen fra Center for Digital Pædagogik er der også en række fordele. Fx disse:

  • FANTASIEN BLOMSTRER
    Et enestående rum, hvor eventyr, missioner og fabler bliver levende både i vores fantasi og for øjnene af os. Vi kan udforske levende udgaver af oldtidens Grækenland og hilse på Cleopatra i Ægypten. Computerspil er oplevelser og skal dyrkes som ekskursioner ind i både fantasiverdener og handlerum, som er befolke af mennesker såvel som maskiner. De lærer de unge om både historie og samfund.
  • MAN BLIVER DYGTIG
    I spillenes verden er man givet retning og værktøjer, og man er altid i fuld gang med at øve sig. I de digitale rum peges man i retninger, hvor kursen altid er underlagt en indbygget dygtiggørelse: Hvis man koncentrer sig, øver sig, tænker sig om eller bruger de forhåndenværende værktøjer, så kan man lykkes. Spil lærer os ikke kun at blive dygtige til at trykke på knapper eller flytte musen. Det lærer os også om, hvordan man med hårdt arbejde kan dygtiggøre sig helt generelt.
  • EN PAUSE FRA PLIGTERNE
    Når man ar en lang dag, hvor skolen eller arbejdet er træls, familien er dum, og verden er stressende, kan en beroligende kop te hjælpe nogen, men for gameren er en lammetævning af virtuelle zombier det, der hjælper. Kontrollen over situationen, mestringen af opgaver og den kontrollerede aggression kan være dele af at få en pause fra pligterne og lade de mentale batterier op, inden dyderne kalder igen.
  • MASSER AF SOCIALT LIV
    I computerspillenes verden kan man gå på eventyr eller blive dygtigere sammen med andre. Hvis spillerne selv kunne vælge, stod holdets computere på rad og række, så der kunne uddeles highfives eller dumme-slag undervejs i kampene. Sekundært kan man nøjes med vennerne på private discord-kanaler, hvor de unge deler historier fra skolen og resten af livet igennem hovedtelefoner, ligesom de taler om spillet på skærmen. Giver vi spillerne lov til det, gør de brug af de nye spils muligheder for at være sammen med nye og gamle venner.

3 pædagogiske gevinster ved computerspil i Gaming Gruppen

  1. FÆLLESSKAB
    Når de unge kommer i klubben, får de ikke lov at spille for sig selv. De skal spille sammen og spille spil, som alle vil spille, sådan at spillet bliver det fælles tredje. Derudover vil de opleve at være en del af et fællesskab.
  2. SELVVÆRD
    De unge får en følelse af, at de er gode til noget. De får boostet deres selvværd, og de får mod på at skulle ud i andre arenaer og gøre det samme.
  3. KOMMUNIKATION 
    De unge får styrket deres evner til at kommunikere, fordi det er et krav, at de kun spiller spil, som skal kunne spilles i fællesskab. Kommunikationen foregår ikke kun i headset, men også i virkeligheden.

Kilde: Thoke Thomsen og Christian Mogensen