Ny dagtilbudslov griber også ind i fritidsordningerne. Nu skal SFO’er følge den pædagogiske læreplan eller børnehaveklassens kompetenceområder for de børn, der begynder i SFO før skolestart. Brug læreplanen, anbefaler BUPL.

Udgivet d. 24. maj 2018

Af: Steffen Hagemann, journalist

Så er den nye lov om dagtilbud faldet på plads, og sammen med den en styrket pædagogisk læreplan. Loven holder sig dog ikke kun til dagtilbuddene. Den griber også ind i SFO’er og fritidshjem, mere specifikt de udbredte forårs-SFO’er, hvor de kommende skolebørn bliver sendt i fritidsordning, før de overhovedet skal begynde i skole.

For der er brug for at fastholde et læringsfokus for SFO-børnene i månederne op til skolestart, mener partierne bag den nye lov om dagtilbud. Derfor skal SFO’er og fritidshjem, der tager børn ind, før de begynder i skole, fra 1. juli ’i perioden indtil undervisningspligten indtræder, enten arbejde med de kompetenceområder, der arbejdes med i børnehaveklassen, eller temaerne i den pædagogiske læreplan’, som det lyder i den nye dagtilbudslov. Samtidig bliver det også skrevet ind i folkeskoleloven, som SFO’erne hører under.

Indholdsmæssigt tomrum

Der er brug for forventninger til skolestarten, mener børne- og socialminister Mai Mercado (K):

»I dag har vi et indholdsmæssigt tomrum, der betyder, at der ikke har været nogen forventninger stillet til, når man starter i SFO’er, inden man starter i skolen,« siger Mai Mercado til DR.

Ministeren har sat 6,8 millioner kroner af fra 1. juli til det øgede læringsfokus i SFO.

BUPL: Brug den pædagogiske læreplan

I BUPL er Lars Søgaard, medlem af forretningsudvalget og med blandt andet skole og fritid som politisk ansvarsområde, ikke i tvivl om, hvordan man skal prioritere arbejdet i forårs-SFO’erne:

»Jeg mener helt klart, at man skal bruge daginstitutionernes læreplan. Det er det brede pædagogiske syn, der kommer til udtryk der. Den styrkede læreplan er god for børnene, også når de begynder i forårs-SFO. Lad dem nu være børn og være omfattet af den pædagogiske tænkning, der gælder for 0-6-års-området,« siger han og peger på, at børnehaveklassens mål i større grad er en del af skolen.

Er det en god ide at lægge mål ind for en periode på omkring fire måneder?

»Nej, det synes jeg ikke, for jeg synes dybest set ikke, at forårs-SFO’er giver så meget mening med de nuværende rammer og normeringer. Det bliver et brud. Jeg ved godt, at argumentet er, at de skal lære at gå i skole. Men det skal de også lære, når de starter i august, så hvorfor skal de lære det 1. marts eller 1. maj? Børnene skal have lov at være i trygge rammer, de skal have den pædagogiske tænkning, der er formet til børn til og med 6 år, og den skal de have lov til at have så længe som muligt,« siger Lars Søgaard Jensen.

Læs også: Ny dagtilbudslov vedtaget: Leg og læring tilbage til rødderne