Her får du råd fra to eksperter i sociale medier for professionelle om, hvordan du som leder kan bruge LinkedIn til at udvide dit netværk, søge ny viden om ledelse eller pædagogisk forskning samt brande din institution og dig selv som leder.

Udgivet d. 6 august, 2018

Af: Malene Mølgaard, journalist

Mange bruger kun LinkedIn, når de en sjælden gang skifter job. Det er en skam. På LinkedIn kan du holde styr på dit professionelle netværk, fortælle om din institution, positionere dig som leder, tiltrække medarbejdere ved at bidrage med interessant indhold og holde dig opdateret om den nyeste faglige viden og forskning på dit felt.

Hvis du vil udvide din viden om lederrollen og ledelse som fag, så er LinkedIn det rigtige sociale netværk for dig, mener digital rådgiver Astrid Haug og kommunikationsrådgiver Abelone Glahn.

På LinkedIn er det faglige i fokus. Her kan du som leder løbende få input til lederrollen og samtidig fortælle om, hvordan det er at være leder i dagtilbud.
Som leder kan du bruge LinkedIn til at fortælle hverdagshistorier og om dagligdags problemstillinger, dilemmaer i lederrollen, og hvordan du arbejder som leder inden for dit felt. Det styrker din position, hvis du selv bidrager med dine erfaringer og deler værdifuld viden som ’de tre ting, jeg har lært’ eller ’sådan
arbejder vi med udvikling’ og også tør stille spørgsmål til dit netværk.

1. Udfyld din profil

Overskriften: Den er vigtigst. Her kan du beskrive dig selv og dine kompetencer med op til 120 tegn.

Resume: Her er de første to linjer særligt vigtige, da det er, hvad besøgende på din profil ser på en mobiltelefon, før de skal trykke på ’læs mere’- knappen.
I resuméet kan du opsummere din erfaring og skrive i jegform. Brug også her nøgleord, som fortæller, hvad du står for professionelt, fx ledelse, dagtilbud, pædagogik.

2. Få nye forbindelser

Skab forbindelse med ledere, samarbejdspartnere, forskere eller oplægsholdere, du har mødt på kurser, konferencer, uddannelse eller til møder via dit arbejde.

Udvid dit netværk ved at søge på titler og anmode om at ’connecte’, fx med andre områdeledere eller institutionsledere i kommunen, regionen eller andre dele af landet. Eller søg efter ledere inden for andre felter, fx skoleområdet eller ældreområdet, i din kommune. På LinkedIn må man godt række ud efter andre, som man ikke kender, hvis det giver mening.

Skriv altid en personlig besked om jeres relation, hvor I har mødt hinanden, eller hvorfor en forbindelse mellem jer kunne være relevant, når du sender en invitation til at forbinde.

3. Del værdifuldt indhold

På LinkedIn kan du både lave korte statusopdateringer, hvor du deler fx et link til en avisartikel eller blogpost fra dit netværk, en video, et billede eller en infografik. Du kan også selv bruge den indbyggede artikelfunktion til at skrive og dele længere artikler på LinkedIn.

Det indhold, du deler på LinkedIn, skal være værdifuldt. For at skabe værdi kan du dele viden, tip og inspiration fra det felt, du er ekspert i som leder. Del ikke kun nyheden om, at din institution er kåret som årets bedste, eller at I har fået status som idrætsbørnehave. Beskriv også gerne, hvordan I arbejder
med et felt, så andre kan blive inspirerede og lære af jer.

Når dine forbindelser deler en artikel eller en succeshistorie fra arbejdet, så giv en venlig kommentar, byd ind med opbakning, og supplér med faglige input og erfaringer.

Eksempler på værdifuldt indhold:

  • Jobopslag. Det er altid populært indhold
  • Når din virksomhed er i medierne med en god historie. Del gerne jeres metode
  • Del links til den nyeste viden inden for dit felt. Del gerne din erfaring på området
  • Fortæl nyt fra de konferencer, du deltager i. Del de pointer, du tager med dig hjem
  • Del opslag fra kolleger eller andre i dit netværk. Del, hvorfor du finder det interessant.
4. Søg input og viden

Som leder kan du også bruge LinkedIn til at søge inspiration hos eksperter og ligesindede. Du kan bede dine forbindelser komme med input og dele deres viden og erfaringer inden for et område eller en problemstilling.

Ofte bliver LinkedIn brugt til at søge i netværket efter oplægsholdere eller eksperter til det næste kursus eller fyraftensmøde, fordi det kan spare timevis af research at spørge, hvem netværket kan anbefale til et seminar om fx digital mobning eller køn og pædagogik. Du kan også følge kendte ledere, ledelseseksperter og forskere uden at være en del af deres netværk, så du får deres offentlige opdateringer og artikler at se.

Du kan søge i alle statusopdateringer og længere artikler. Hvis du søger på specifikke ord som ’pædagogiske læreplaner’ eller ’offentlig ledelse’, så vil de seneste opdateringer og indlæg, fx om den nyeste forskning eller erfaringer fra praksis, som indeholder de ord, dukke op i søgeresultatet.

På den måde kan du bruge LinkedIn som et opslagsværk til at finde viden. Hvis du gerne vil vide mere om ledelse, er det et af de emner, som er allermest beskrevet på LinkedIn.