Corona ligger højest på mediernes dagsorden nu, hvor den første dansker er smittet. Børn opfanger i højere grad den store fokus på sygdommen, end vi går og tror. Her får du gode råd til, hvordan du kan tale med børn om deres tanker om ‘den farlige sygdom’.

Opdateret d. 16. april 2020

Af: Henriette Kirkegaard, journalist

Der berettes vidt og bredt om Corona-virus i tv og radio, og i nogle hjem er emnet en del af snakken ved middagsbordet. Børn bliver nysgerrige, når de hører så meget om virusset eller bliver måske bange for ‘den farlige sygdom’.

Men hvordan kan du som pædagog gribe det an, når et barn stiller spørgsmål om Corona? Her får du en række gode råd fra børnefaglig konsulent i Børns Vilkår, Charlotte Smerup:

Tag bekymringen alvorligt

»Det er vigtigt ikke at underkende børns bekymring. Ved at lade børn selv sætte ord på frygten, kan det både klæde pædagogen bedre på til at hjælpe barnet, og hjælpe barnet med at slippe noget af dets bekymring. Man skal ikke sige til barnet, at det skal du ikke bekymre dig om, eller det skal du ikke tænke på – for det gør barnet jo netop,« siger Charlotte Smerup.

Sådan taler du med børnehavebørn

»Først og fremmest skal man give sig tid til at lytte efter, hvilke bekymringer barnet har og tage udgangspunkt i det, man hører. Prøv at berolige barnet ved hjælp af fakta. Sundhedsmyndighederne er jo ret rolige og fortæller, at der er meget lav risiko for smitte. Fortæl om Sundhedsstyrelsens fakta i børnesprog,« siger Charlotte Smerup.

Sådan taler du med større børn

»Her skal man have den samme tilgang, som man har til de små, men forskellen er, at mange af de større børn har mobiltelefoner og ser en masse nyheder, som kan se og virke uhyggelige. Der kan være sensationsoverskrifter, billeder af folk i beskyttelsesdragter og tomme byer. Så børnene kan få nogle meget vilde fantasier.

På samme måde som med små børn skal man spørge ind til, hvad de er bange for. Hvis du ikke kan give dem et svar, kan I sammen gå ind på Sundhedsstyrelsens hjemmeside og tale om, hvad der står.

I forhold til større børn skal man være opmærksom på, at de ofte taler med venner om det, de ser og hører, og de kan bekræfte hinanden i deres frygt. Så det er godt, hvis der kommer en pædagog med ind over samtalerne,« siger Charlotte Smerup.

Klæd forældrene på

»Det er en god idé at tale med forældrene, hvis børnene er særligt påvirket. I kan opfordre forældrene til at sige til barnet, at det altid skal sige til en voksen, hvis der er noget, barnet er bekymret for.
Gør forældrene opmærksomme på, at større børn selv har adgang til nyheder.
I forhold til mindre børn skal man prøve at skærme dem mod en masse informationer, for eksempel ved ikke at lade fjernsynet stå og køre,« siger Charlotte Smerup.

Unicefs tip til at tale med børn om Corona

Unicef har udarbejdet en guide til, hvordan forældre kan tale med deres børn om Corona. Der er 7 råd i alt, blandt andet disse 3, der også er relevante for pædagoger:

Giv korte og klare svar
Når du svarer på dit barns spørgsmål, skal du overveje, hvad og hvor meget du vil fortælle. Der er ingen grund til at udpensle dramatiske begivenheder eller overdrive mængden af information. Det er ikke en god idé f.eks. at sige, at ”virussen kun er farlig for gamle mennesker,” for så flytter du måske bare barnets bekymringer væk fra sig selv – og over på dets bedsteforældre, og det giver så barnet noget nyt at bekymre sig om.

Afkræft myterne
Spørg dit barn, hvad han eller hun har hørt og brug tid på at afkræfte alle myterne sammen.

Brug anledningen til gode snakke
Forklar dit barn, at sygdomme i gamle dage var meget farligere, fordi de fik lov til at sprede sig. I dag har man lært af historien og ved, hvordan man begrænser smitte. F.eks. var SARS-udbruddet i 2003 med til, at man fik lavet nogle procedurer, så udbrud hurtigt opdages og inddæmmes.