Det lyder paradoksalt, men konfliktsky mennesker er ofte dem, der optrapper konflikter. Det fortæller Anders Stahlschmidt, konfliktmægler og journalist, der har udgivet bogen ”En kur mod konfliktskyhed”.

Opdateret d. 12. januar 2021

Af: Clara Leck Bachmann, journalist / foto: Colourbox,

Konfliktskyhed kan sammenlignes med tandlægeskræk. Hvis du har huller i tænderne, men ikke tør give tandlægen et visit, så lader du problemet vokse sig så stort, at det får langt større konsekvenser, end hvis du havde gjort noget ved det fra start.

Det fortæller Anders Stahlschmidt, konfliktmægler og journalist. Han har udgivet bogen ”En kur mod konfliktskyhed”, der giver den konfliktsky en række værktøjer til at tackle sin tilbøjelighed.

”Mange tror, at konfliktsky mennesker ønsker at stoppe konflikten, så relationen igen kan blive fredfyldt. Men i virkeligheden handler det om, at de kaster deres ansvar fra sig for at undgå situationen helt,” fortæller han.

Han kommer her med sine bedste råd til at tackle de svære konflikter.

 

1. Sæt grænser

Konfliktsky mennesker kan have svært ved at sætte grænser. Når nogens adfærd giver anledning til konflikt, er det fordi, at den har været grænseoverskridende. Det er derfor vigtigt at respektere sine egne grænser, hvis man skal være konfliktansvarlig i stedet for konfliktsky. Når grænsen skal markeres, skal det gøres kort, klart og venligt.

 

2. Stol på din intuition

Mange oplever at være usikre på, om de trækker grænsen det rigtige sted. Men jo mere, du selv tror på, at du har ret til at trække en grænse, jo lettere vil det være for dig at sige nej på en venlig og tydelig måde, og jo bedre vil det blive taget imod.

 

3. Sæt tempoet ned

Når en konflikt er under opsejling, kan vi komme til at reagere for hurtigt, hvis vi ikke får styr på vores tanker. Det er derfor en god idé at sætte tempoet ned og gøre plads til virkelig at mærke efter, hvad der er på spil i situationen.

 

4. Forstå konflikten

Når konflikten kommer, skal du træde et skridt tilbage og prøve at forstå, hvad den egentlig handler om. Hvad er der på spil? Hvad observerer du?

 

5. Tag stilling til konflikten

Mærk efter, hvad du mener om konflikten, før du kommer med din mening om det, konflikten omhandler. Giver konflikten mening? Er det en god eller dårlig konflikt?

 

6. Tag ansvar for fremtiden

Forhold dig til, hvad der nu skal ske. Hvordan kommer I videre på en god måde, så konflikten ikke trækker i langdrag eller I ender samme sted igen i morgen?