Børnehaven Ribisgården har gennem en længere periode arbejdet med at øge børns bevidsthed og viden om energi. Her deler de erfaringer og konkrete tips.

Opdateret d. 26. maj 2021

Af: Clara Leck Bachmann , journalist / Foto: iStock

I Gentofte-børnehaven Ribisgården er børnene vilde med energibesparelser og kan nu takket være deres pædagoger kalde sig energiagenter. Institutionen har nemlig arbejdet intensivt med energi gennem en længere periode. Leder Ulla Qvist Engholm og pædagog Pia Jørgensen deler deres erfaringer med jer, som måske også ønsker at arbejde med energi som et pædagogisk projekt.

1. TØJDYRET, DER TALER

Pædagogen skal ikke belære børn om grundvand og vindmøller. Det er kedeligt, synes børnene. Vi anbefaler, at man bruger tøjdyr eller lignende. Vi brugte ræven Snif og gjorde den til ekspert på området. Det var Snif, der fortalte børnene om energi med en sjov stemme, og ikke en af os.

2. ENERGIENS RUM

Når børnene skulle tale med tøjdyret Snif om energibesparelser, foregik det i en bestemt krog af børnehaven. Det skabte et rum for emnet, som var med til at fastholde børnenes opmærksomhed.

3. GÅ PÅ OPDAGELSE

Børnene var gladest for aktiviteter, hvor de gik på opdagelse – det kunne være at tælle alle stikkontakterne i børnehaven, finde alle de ’røde øjne’ på elektroniske apparater eller tælle vandhaner og toiletter. Det gør børn opmærksomme på, hvor meget energi der i virkeligheden er i deres omgivelser.

4. PRØV DET OGSÅ DERHJEMME

Det er en god idé at inspirere børnene udforske deres egne hjem. Vi lavede ark med små opgaver, hvor børnene blandt andet skulle tælle radiatorer og stikkontakter derhjemme. Børnene i Ribisgården tog stolt papiret med hjem og forklarede deres forældre, at de altså skal huske at lukke døren efter sig, så varmen fra radiatoren ikke flyver ud af rummet.

5. LAD BØRNENE PRØVE

Det kan være svært for børn at forstå, hvorfor vi skal passe på grundvandet. For der er jo så meget vand ude i havet. Hvorfor kan vi ikke bare drikke havvand? I stedet for at sige, at ’det kan man ikke, fordi det er salt’, så lad børnene prøve at smage det selv. Fyld en kande med vand, drys godt med salt i, og lad børnene smage på det hjemmelavede havvand.

6. GØR DET KONKRET

Hvad er energi? Det opleves helt konkret ved disse aktiviteter: I kan lege stopdans, så børnene mærker den varme, der breder sig i kroppen. I kan tænde et bål og lade børnene varme hænderne ind mod ilden. I kan koge vand i en gryde og se, at det damper – og det er jo det samme, der sker oppe i skyerne, når det regner. I kan også tale om det varme vand, der gør radiatoren lun at sidde op ad.

6. GØR DET SPECIELT

Hos os børnene fik lov til at komme ned i kælderen for at se vandmåleren og de rør, der fører vandet op til børnehavens vandhaner. Det var en stor oplevelse for dem at komme ned i kælderen – et sted, hvor de ellers ikke må komme. Det var den oplevelse, som gjorde størst indtryk på børnene.

7. DEN FARLIGE LEG

Vi fandt på en mørkeleg, som var et hit. Børnene skulle gå to og to ind i et mørkt rum med en lommelygte og finde de reflekser, som vi havde gemt. Det var lidt farligt, men også meget spændende, syntes børnene. Legen skabte stor interesse for energibesparelse-projektet blandt børnene.

8. VÆR NYSGERRIG

Som pædagog er du selvfølgelig ikke energiekspert, og det skal du heller ikke være. Så når børn stiller et spørgsmål om grundvand, som du ikke lige kan svare på, så vær nysgerrig sammen med dem og undersøg det med børnene.

 

Energibesparelse i børnehøjde

Børnehaven Ribisgården har sammen med fire andre institutioner i Gentofte Kommune været en del af kampagnen ’Energibesparelse i børnehøjde’. Formålet med kampagnen er at gøre børn og pædagoger mere bevidste om at spare på energien ved at gøre det til en naturlig del af hverdagen i fremtiden.