Vores evne til at sætte grænser fastlægges tidligt i livet, og derfor skal pædagoger være med til at lære børn at sætter grænser for sig selv og respekteres andre. En normkritisk daginstitution, Sexualisterne og Sex&Samfund kommer med sine bedste råd.

Opdateret d. 1. december 2020

Af: Clara Leck Bachmann, journalist / foto: Colourbox,

MeToo-bevægelsen har for alvor fået fodfæste i Danmark, og det har fået store konsekvenser for en række magtfulde menneskers karrierer.

En normkritisk daginstitution, Sexualisterne og Sex&Samfund kommer her med sine bedste råd til, hvordan pædagoger kan være med til at forebygge krænkende adfærd blandt børnene.

 

1. Kig nærmere på legen

Det er i legen, at barnet har mulighed for at lære, hvornår det overskrider et andet barns grænser, mener Kristina Avenstrup, områdeleder for den normkritiske institution Børnehusene Kokkedal. Når et barn bliver grænseoverskridende, er det vigtigt, at man som pædagog italesætter det og opfordrer børnene til at respektere hinanden. Man bør ifølge hende også have for øje, at både drenge og piger bliver inviteret ind i lege, hvor de har mulighed for at udvise omsorg og empati, samt til nogle mere fysiske lege, hvor de får erfaringer med grænser og med at sige fra.

 

2. Italesæt kønsnormerne

Seksuelle krænkelser vokser ud af vores normer, mener Pernille Ane Egebæk, projektleder i Sex&Samfund. Kønsnormer er med til at skabe en uhensigtsmæssig fortælling om kønnene, som børn opdrages med. Og det skal italesættes. Det kan man eksempelvis gøre, når man er i gang med en god bog og de traditionelle kønsroller kommer til udtryk – så kan man sige: ’Er det ikke tosset, at man engang troede, at piger ikke kan løbe stærkt?’

 

3. Tal om, hvornår man har lyst

Maiken Krogdahl er pædagog og tovholder for Sexualisterne i Roskilde. Hun oplever, at mange drenge i teenagealderen er blevet enormt bange for at overskride pigers grænser og blive anmeldt for voldtægt. Det tager hun som et udtryk for, at vi ikke er gode nok til at tale om, hvordan man kan se, om en person har lyst. Man bør derfor tale om samtykke med de unge og huske dem på, at det er vigtigt at mærke efter, hvad man har lyst til.

 

4. Ingen følelser er forkerte

Kønsnormerne kan være skyld i, at nogle drenge vokser op og føler, at gråd er et tegn på svaghed, mens nogle piger vokser op og føler, at de skal gemme på deres vrede, da det ikke er feminint. Det er derfor vigtigt at lære børn og unge, at alle følelser er i orden, og at følelser ikke er kønsbestemte, mener Pernille Ane Egebæk, projektleder i Sex&Samfund.

 

5. Tjek dig selv

Vi undrer os, hvis børnene træder for meget uden for stregerne. Det er dybt forankret i os og vores kultur. Det er derfor vigtigt at forholde sig kritisk til sig selv og sin måde at tale om kønnene på. Det mener Pernille Ane Egebæk, projektleder i Sex&Samfund. Man bør derfor tage sig selv i at tale om drenge, der råber, og piger, der skriger. Man skal tage sig selv i at give udtryk for, at det er underligt, hvis en pige leger vildt, eller hvis en dreng leger med dukker. Og så skal man ændre adfærd.