Naturvejleder Kari Hald giver pædagoger sine bedste råd til, hvordan man kan bruge naturen sammen med børnene.

Opdateret d. 8. oktober 2020

Af: Anne Anthon Andersen, journalist, Marie Bille, journalist / foto: Colourbox,

Kari Hald har i sit virke som naturvejleder de seneste 20 år rådgivet pædagoger om, hvordan de kan bruge naturen som ramme for leg og læring. Det seneste år har han gjort det som projektleder for Krible Krable under Naturvejledning Danmark.

Krible Krable-universet er udviklet i samarbejde mellem Naturvejlederforeningen og DR Ramasjang og har en lang række gratis tilbud til skoler og dagtilbud.
Her får du Kari Halds tre bedste råd til pædagoger, der ønsker at bruge naturen (endnu) mere aktivt:

Slip usikkerheden

»Gennem min naturvejlederkarriere har jeg ofte hørt pædagoger give udtryk for, at de føler sig på ukendt land i naturen. Derfor gør vi i hele Krible Krable-universet meget ud af, at man ikke behøver at vide så meget. Man behøver ikke at være naturvejleder. Værktøjerne er meget konkrete og lette at bruge.«

Vær nysgerrig sammen med børnene

Børn er per instinkt nysgerrige i naturen. Det er, som om naturens frie rum kalder eventyrlysten frem i os. Et nyt tiltag fra Krible Krable, som hedder Mikroforsker, tager afsæt i den norske ’Nysgerrig Per-metode’. Metoden ­består af syv trin, der guider nysgerrige børn og voksne, som vil udforske det, de bliver optaget af i naturen.
»Vores opgave har været at lave materialer, der leger naturfaglighed og science ind i børns hverdag.
Pædagogens rolle er ikke at være naturvejledere, men at være nysgerrige sammen med børnene og hermed bidrage til glæde og motivation for læring,« forklarer Kari Hald.

Byg bro mellem børnehave og skole i naturen

Krible Krable-aktiviteterne kan laves overalt i den danske natur. Til at starte med havde projektet udelukkende ­dagtilbud som målgruppe, men i 2017 kom indskolingen med. Mikroforsker, som oprindeligt var tiltænkt indskoling, har vist sig også at være velegnet til børnehavebørn og kan bruges til at bygge bro mellem børnehave og skole, siger Kari Hald.
»Vi kan se, at metoden også er velegnet til arbejdet med science i det nye læreplanstema ’Natur, udeliv og science’. Så i år har vi fx udviklet UV-materiale om mikroforskermetoden, og mange dagplejere og pædagoger har bestilt det.«

Bestil materialet her
Krible Krable har materialer udviklet til børn i aldersgrupperne 0-8 år. De kan gratis bestilles i fysisk form om foråret eller downloades fra kriblekrable.dk. Krible Krable-universet er udviklet i samarbejde mellem Naturvejledning Danmark og DR Ramasjang med støtte fra Novo Nordisk Fonden.