Meget af børn og unges sociale liv foregår i dag digitalt, men det kan være svært som pædagog at være til stede, når de taler grimt om hinanden på Snapchat eller deler intime billeder af hinanden på Messenger. Her får du gode råd til, hvor og hvordan pædagoger kan fremme de unges digitale dannelse.

Opdateret d. 29. juni 2021

Af: Clara Leck Bachmann , journalist

En stor del af børn og unges sociale liv foregår i dag digitalt, men det kan være svært som pædagog at være til stede, når de taler grimt om hinanden på Snapchat eller deler intime billeder af hinanden på Messenger. Jonas Ravn, seniorrådgiver for Center for Digital Pædagogik, kommer her med sine råd til, hvor og hvordan pædagoger kan fremme de unges digitale dannelse.

1. PASSIVT ER OGSÅ AKTIVT

Mange unge er med i online grupper, hvis formål det er at svine andre til. Langt fra alle deltager aktivt i mobberiet, men de spiller stadig en rolle ved at være medlem, og det er vigtigt at italesætte. Pædagoger opfordres til tage en snak med de unge om, at alle har et ansvar, også dem, der ’bare’ er tilskuere, så de får en forståelse for, at de kan være med til at påvirke det negative fællesskab i en positiv retning ved at sige fra og melde sig ud.

2. COMPUTERRUMMET

Sproget kan hurtigt blive hårdt, når man spiller computer. Når du er nede i computerrummet med de spilglade børn og unge og taler med dem om, hvad de spiller, kan I tale om deres sprogbrug. Når du spørger, hvem de chatter med, og den unge for eksempel siger, at ’jamen, det er bare en eller anden fra Rusland, der er megairriterende’, og når den unge så fortæller, at han/hun har skrevet ’fuck you’ til vedkommende, er det en oplagt anledning til at tage en snak om, hvordan den russiske spiller mon modtager sådan en besked.

3. PIGERNES RUM

Men det er ikke kun computerrummet, man som pædagog bør være opmærksom. Det digitale univers er overalt. Drenges foretrukne digitale medie er generelt spil, mens pigers generelt er sociale medier som fx Instagram. Hvis man kun har øje for computerrummet, rammer man derfor ikke pigerne. Det er derfor vigtigt at være opsøgende og også spørge nysgerrigt ind til deres digitale forbrug.

4. KØR EN SELFIEWORKSHOP

En metode til at sætte fokus på digital dannelse er at holde en selfieworkshop, hvor de unge kan få taget nye profilbilleder til deres sociale medier med et godt kamera, rigtig lyssætning og efterredigering af billederne. Det kan understøtte den pædagogiske samtale om, hvor meget det i virkeligheden kræver at tage et godt billede til Instagram. De unge får øjnene op for, at det også er sådan, de andre gør. Forståelsen for, at mange billeder er konstruerede, at det er tidskrævende, er vigtig.

5. LEG MED DET

Det er en god idé at inddrage de unges favoritspil og -medier i fælles aktiviteter. Det kunne være et snapchatløb, hvor deltagerne i grupper skal tage billeder af bestemte ting fra klubben på tid. Det kan også være en fysisk pendant til det populære spil Among Us. De fysiske lege er en god måde at være sammen med de unge om de ting, de går op i, samtidig med at de indbyder til snak om deres digitale liv.
Læs mere her

6. TIKTOK-DANS

TikTok er et at de hotteste medier hos de unge. Det kan derfor være en idé at lave en workshop, hvor man lærer forskellige TikTok-danse og optager dem til mediet. På den måde får I leget med, hvad mediet kan. Det kan samtidig indbyde til snakke om, hvad der er god stil at dele på TikTok, og hvad der ikke er. Vær opmærksom på, at TikTok har en aldersgrænse på 13 år, og at det derfor vil kræve forældresamtykke at arbejde med det.

FÅ MEGET MERE VIDEN

Børns Vilkår har i samarbejde med Medierådet for Børn og Unge udarbejdet fire rapporter med overskriften ’Digital dannelse i børnehøjde’. Rapporterne kortlægger børnehavebørns og skolebørns brug af digitale medier i hjemmet, børnehaven og skolen.

Børns Vilkår har også udarbejdet gode råd om til pædagoger og andre fagpersoner om digital dannelse.

Hos Center for Digital Pædagogik finder du en side, som besvarer interessante spørgsmål om børns brug af digitale medier, og hvad de anbefaler.