Fortællinger giver pædagoger arbejdsglæde og et fagsprog at diskutere pædagogik. Og klæder dem ifølge forskerne på til den nye pædagogiske læreplan. Hør mere i Børn&Unge Podcast.

Udgivet d. 12 december, 2017

Af: Mikkel Prytz, Journalist

Ida vil ikke med på tur. Hun råber og græder. Og så er det endda hendes fødselsdag. Skal pædagogerne tvinge hende med? Forsøge at få hende i godt humør? Eller udsætte turen til en anden dag?

Situationer som denne står pædagoger i hver eneste dag. Alligevel kan det være svært at navigere i dem og træffe de rigtige beslutninger. Men ved at omsætte situationerne til pædagogiske fortællinger og dele dem med kollegerne kan pædagoger blive klogere på egen pædagogik og andres – og samtidig få større arbejdsglæde.

Det mener forskerne bag rapporten ‘Viden i spil i daginstitutioner’. De ser ligefrem pædagogiske fortællinger som et svar på de forventninger, man har til pædagoger ud fra den nye pædagogiske læreplan.

Hør mere om forskningen i denne udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til den integrerede institution Solsikken nær Aarhus. Her har to pædagoger oplevet fordelene ved fortællinger.


Hent podcast i iTunes

Download inspirationsplakat: ‘Tag hul på fortællingen’

Se informationspjecen ‘Viden om god pædagogik i spil’

Læs forskningsrapporten ‘Viden i spil i daginstitutioner’

Læs om fortællinger i Børn&Unge Forskning