Cykelløb på en trehjulet cykel, længdespring og løb lyder ikke just som sportsgrene, der er egent til børn med fysiske funktionsnedsættelser, men det kan sagtens lade sig gøre med lidt hjælp. Det har Centerbørnehaven på Østerbro i København lært efter tre besøg af Parasport Frederiksberg.

Opdateret d. 8. april 2019

Af: Cæcilie Kallehave Jensen (journalist), Foto: Centerbørnehaven/Parasport Frederiksberg

Parasport Frederiksberg introducerede Centerbørnehaven for trehjulede cykler og længdespring, da de besøgte institutionen, som har børn med forskellige fysiske funktionsnedsættelser. Centerbørnehaven blev kontaktet af Parasport Frederiksberg, og leder Helle Kristensen var ikke i tvivl om, at de skulle have besøg af dem.

»Vi synes det er vigtigt, at børnene får nogle fritidstilbud – men det kan være svært at finde for vores børn. De kan ikke gå til fodbold, med mindre det er med andre børn, som ligner dem. Hos Parasport Frederiksberg oplever både børn og forældre, at der er nogen, som er ambitiøse på deres vegne,« siger hun.

Besøget satte fokus på parasport og vigtigheden af, at børn går til en fritidsaktivitet selv om de har visse fysiske funktionsnedsættelser.

»Vores børn har brug for at finde noget, hvor de bare kan være helt almindelige børn, som gør helt almindelige ting i det omfang, de kan. Det er vigtigt at sige til forældrene, at der er faktisk nogle muligheder for, at de kan lave noget med deres barn, eller at deres barn kan gå til noget ligesom alle mulig andre børn – her får de mulighed for selv at se det,« siger Helle Kristensen.

 

Fritidsaktiviteter er med til at normalisere

Men det kan bare være lidt svært at finde en fritidsaktivitet, når man ikke kan gå ned til den nærmeste fodboldklub og melde sit barn til, fortæller Kirsten Løvegaard, som er fysioterapeut i Centerbørnehaven.

»Der er lige en ekstra udfordring for vores børn. Forældrene skal tit have lidt hjælp til at få øje på, at der er en parasportsgren, som kunne være god til deres barn, hvor de også kan være sociale med nogle ligestillede. Så bliver det hele normaliseret i en eller anden grad, selv om det er handicapidræt, for både forældre og børn kan sige, at de også går til en fritidsaktivitet,« siger hun.

I Centerbørnehaven ser man også gerne, at fritidsaktiviteter bliver præsenteret så tidligt som muligt for både børn og forældre – særligt fordi mange ofte glemmer fritidsaktiviteterne ved skolestart, forklarer Helle Kristensen.

»Tit hænger det nok også sammen med, at når børnene starter her, så har forældrene meget stort fokus på barnets fysiske kunnen. Når de så starter i skolen, så tror jeg, at mange forældre slipper det fysiske lidt, fordi fokus helt naturligt er mere på det faglige. Lige præcis på det punkt og i den overgang ville det være rigtig fint, hvis der var nogle fritidsaktiviteter, som allerede var en naturlig del af deres hverdag,« siger hun.

Når hospitalsundersøgelser bliver til en fritidsaktivitet

For mange børn og forældre i Centerbørnehaven går fritiden ikke kun med helt almindelige ting. Der bliver brugt rigtig meget tid på alt fra fysioterapi til diverse hospitalsundersøgelser, forklarer Kirsten Løveggard.

»Der vil måske være nogen forældre som siger, at de både går til hospitalsundersøgelser, fysioterapi og det ene og det andet med deres barn, men der er jo ikke så meget plads til leg og sjov i de situationer,« siger hun.

Derfor er det vigtigt for Centerbørnehaven at forældrene får synliggjort, hvad deres børn kan gå til af forskellige fritidsaktiviteter, så det hele ikke går op i alt det praktiske omkring barnet, fortæller Helle Støvelbæk.

»Vi forsøger at give forældrene blik for, at deres børn også har brug for at indgå i nogle sociale relationer i deres fritid, hvor de kan være sammen med nogen ligestillede. Her får børnene forhåbentlig skabt venskaber på tværs af alder og handicap, og det er bare så vigtig for de børn, så de ikke kommer til at føle sig alene med deres handicap, men faktisk får nogle gode oplevelser ud af det.«

Besøgene af Parasport Frederiksberg gav forhåbentligt en masse inspiration til både forældrene, men Helle Støvlelbæk mener også, at pædagogerne fik rigtig meget ud af de tre besøg.

»Vi fik virkelig nogle succesoplevelser med forældrene og børnene. Derudover blev vi også inspireret til lege, som vi fortsat bruger. Vi er også blevet bedre klædt på til at fortælle forældrene om, hvad deres børn kan gå til – særligt fordi vi selv har set, hvor meget mange af børnene faktisk kan, så det var meget givende at dele den oplevelse med forældrene,« siger hun.

 

Det kan en fritidsaktivitet give børn med forskellige fysiske funktionsnedsættelser:

  • Socialt samvær med ligeværdige og et netværk – både for forældre og børn
  • En følelse af normalitet ind imellem sygehusbesøg, møder og samtaler
  • En fælles succesoplevelse med forældrene