Pædagogstuderende Henriette Christensen havde lovet børnene onsdags-dans i institutionen. Men her i corona-krisen måtte hun sadle om. Nu danser hun med børnene virtuelt gennem Facebook.

Udgivet d. 30. marts 2020

Af: Mathilde Graulund, Journalist, foto: Privat

Henriette Christensen sidder på hug i sin stue og fortæller til kameraet, hvilken dans der skal danses i dag.

»Vi skal ud på et eventyr. Det vildeste eventyr ude i ørkenen med sand. Og med den himmel blå, og så er der stjerner på. Og til slut i dansen, der skal benet hele vejen op. Hov, er der nogen, der ved, hvad det er for en? Jeg synes, jeg kan høre det. Det er da nemlig Arabiens drøm, vi skal danse til nu,« siger hun entusiastisk til kameraet.

Får glade videoer retur

Henriette Christensen er pædagogstuderende og var akkurat startet i sin 3. praktik i Børnehaven Broholm, inden corona-krisen lukkede landets institutioner. Hun havde lovet alle børnene onsdags-dans med armene i vejret, prustende børn og en masse grin. Nu står hun i sin stue derhjemme alene uden børnene omkring sig, men dansen består.

»Jeg tænkte, hvordan i alverden kan jeg holde alt det, jeg har lovet børnene i Børnehaven Broholm i disse tider? Så fik jeg hurtigt ideen at lave en side på Facebook for at skabe daglig kontakt til børnene. Jeg fik hjælp af en kollega til at skrive rundt til alle forældre i institutionen om siden, og så har det taget fart.«

Nu danser børnene nemlig selv med derhjemme i stuerne, fortæller 31-årige Henriette Christensen.

»Jeg får videoer retur fra meget glade, dansende børn. Børn, der prøver at tale til mig gennem videoerne. Billeder fra forældre, hvor de vinker til mig i fjernsynet. Børn, der spørg efter bestemte danse. Og en masse kommentarer fra forældre om, at de synes, det er et rigtig godt tiltag. De synes jeg er sej og gør det rigtig godt,« siger hun.

Dans som pædagogisk aktivitet

Foruden at være pædagogstuderende har Henriette Christensen danset siden hun var 4 år og har undervist børn i forskellige danseformer. Derfor var det oplagt for hende at bruge dans som pædagogisk aktivitet, fortæller hun.

»Dans tager jeg med i pædagogikken, fordi det er en del af mig. Det er en del af min professionsidentitet, og børnene vil skabe en tættere relation til mig, når de også kan mærke, hvem jeg er, og hvad jeg står for som voksen,« siger Henriette Christensen, der læser til pædagog med speciale i dagtilbud på UCL i Odense.

Der ligger flere faglige refleksioner bag dans som pædagogisk aktivitet. Dansen drager mange paralleller til den nye styrkede læreplan, fortæller Henriette Christensen.

»Gennem dansen styrker børnene den sproglige udvikling, koncentrationsevnen, den motoriske udvikling, samt giver børnene kendskab til egne grænser og følelser. Og vigtigst af alt er dansen med til at skabe et fælles sammenhold,« siger hun.

Du kan danse med derhjemme og få inspiration fra Henriette Christensens onsdags-dans på Facebooksiden Dans i Børnehaven Broholm.