Daginstitutionerne skal bidrage til børns læring i hjemmet. Og forældrene og dagtilbud skal indgå partnerskaber om børns tidlige læring, lyder idealet ifølge Lene. S. K. Schmidts forskning om ’Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejdet’. I vuggestuen Corneliusminde vil de ikke indgå partnerskaber. De lægger vægt på at bygge bro mellem vuggestuen og hjemmet, i en grad […]

Opdateret d. 7. august 2018

Af: Steffen Hagemann, journalist

Daginstitutionerne skal bidrage til børns læring i hjemmet. Og forældrene og dagtilbud skal indgå partnerskaber om børns tidlige læring, lyder idealet ifølge Lene. S. K. Schmidts forskning om ’Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejdet’.

I vuggestuen Corneliusminde vil de ikke indgå partnerskaber. De lægger vægt på at bygge bro mellem vuggestuen og hjemmet, i en grad så børnene kan få materialer med hjem, så de kan fortsætte vuggestuens aktiviteter derhjemme. På den måde kan de små børn vise deres forældre, hvad de har lavet i vuggestuen.


Du kan også høre podcasten ‘Pædagogikken rykker ind i hjemmet’

Hent diskussionspapir om forældresamarbejde (pdf)

Læs om projektet i Børn&Unge Forskning (pdf)

Læs rapporten ‘Pædagogers samfundsmæssige rolle i forældresamarbejde’ (pdf)