I disse corona-tider deler pædagog Agnes Langgaard Andersen hver dag et nyt kapitel til et sørøvereventyr, hun selv digter. Det får fantasien til at blomstrer hjemme hos børnene.

Udgivet d. 1. april 2020

Af: Mathilde Graulund, Journalist

Det var i dag, slaget skulle stå. Stopdans! Den fjerde udfordring. Klarede vi denne, var der kun en enkelt tilbage, inden vi kom ned til skibene og kunne sejle over Rosenhavet til den Fantalastiske ø. Det var næsten ikke til at tro og håbe på – at vi nu var så tæt på målet. Det begyndte langsomt at lysne…

Sådan starter kapitel 17 i Agnes Langgaard Andersens sørøvereventyr. Siden skoler og daginstitutioner lukkede ned som følge af covid-19, har hun hver dag delt et nyt kapitel på Intra. Så kan børnene fra den integrerede institution Perlen følge med i eventyret. Men hvorfor lige et eventyr om sørøvere? Det er der en god forklaring på, hvis man spørger pædagog Agnes Langgaard Andersen.

»Jeg har fortalt børnene, at jeg var sørøver, før jeg blev pædagog. Derfor lå det ligetil, at det var et sørøvereventyr, jeg skulle skrive. Det er det univers, som de også identificerer mig med, når jeg fortæller røverhistorier til hverdag,« siger hun.

Minder om børnehavehverdagen

Den integrerede institution Perlen i Åbyhøj har ikke nødpasning, men personalet kan blive kaldt i nødpasning i andre institutioner. Der er dog ikke så mange børn, derfor arbejder Agnes Langgaard Andersen hjemmefra. Hun fik lov til at bruge noget af sin arbejdstid på at digte og dele et nyt kapitel i sørøvereventyret hver dag. Selvom det har været svært at finde på nye kapitler, efter vi passerede dag 14, så er det en god pædagogisk aktivitet, mener hun.

»Det at fortælle historier kan fange børn og være med til at inspirere til nogle lege og give noget fantasi. Og så mener jeg også, at det er rart for børnene at høre om noget, der er så langt væk fra den hverdag, der er lige nu, men som stadig minder dem om børnehavehverdagen, der er fyldt med fantasi og leg,« siger pædagog Agnes Langgaard Andersen.

Ikke for lektie-agtigt

Nogle af kapitlerne i sørøvereventyret lægger op til en aktivitet, som for eksempel dagens kapitel 17 lægger op til, at de også kan lege stopdans derhjemme, fortæller Agnes Langgaard Andersen.

»Men det skulle ikke blive for lektie-agtigt. Der er få kapitler, der lægger op til en aktivitet, og så håber jeg bare, at eventyret inspirerer børnene til nogle lege,« siger pædagog Agnes Langgaard Andersen, der har fået en masse positive henvendelser fra forældre, der læser et nyt kapitel fra eventyret højt for deres børn hver dag. Også børn fra andre institutioner er begyndt at læse med.