Hver 20. pædagog vil ’helt sikkert’ være leder på et tidspunkt, og dem er der god grund til at støtte. Mange kommuner holder førlederkurser, og erfaringer fra blandt andet Thisted tyder på, at kurserne virker.

Opdateret d. 9. november 2021

Af: Mikkel Kamp, journalist / Foto: Colourbox,

Langt de fleste pædagoger går ikke rundt med en lederspire i maven: 83 procent af siger nej-tak, når de bliver spurgt, om de kunne tænke sig at blive leder. Det viser BUPL’s vilkårsundersøgelse 2021.

Det kan lyde nedslående i en tid, hvor der er mangel på ledere i dag- og fritidstilbud.

Men vender man tallene om, er 5 procent – svarende til hver 20. pædagog – til gengæld sikre på, at de gerne vil være ledere.

12 procent siger, at de måske gerne vil være ledere.

I alt er 17 procent af pædagogerne dermed langt fra afvisende for at få en lederkarriere.

Vil ikke væk fra børnene

I undersøgelsen svarer de positive blandt andet:

”Jeg ville gerne være en del af en ledelsesgruppe, men jeg vil ikke helt væk fra børnene.”

”Ja, men det kræver, at der er mulighed for at udvikle faglighed ved tilbud om diplom eller andre relevante kurser.”

”Jeg har fået mulighed for at afprøve ledelse i en periode på et halvt år. Det er en god udfordring og giver mig mulighed for at se, om det er noget for mig.”

Førlederforløb virker i Thisted

Flere steder i landet forsøger kommunerne at skaffe flere kandidater til lederjobbene via førlederkurser. Nogle henvender sig direkte til de bestemte faggrupper, mens andre satser på at ramme bredere – for eksempel alle, der arbejder med børn og unge fra 0 til 18 år.

Det fremgår blandt andet af en afdækning af førlederforløb i seks kommuner, som BUPL og Kommunernes har udarbejdet sammen.

En af dem er Thisted. Den nordvestjyske kommune har ofte manglet interne ansøgere til lederjob. Det forsørger man at ændre med det tværfaglige forløb ’Smag på Ledelse’, hvor medarbejdere kan afklare og udvikle deres ledelseskompetencer.

Førlederne tog ledervejen

På det første hold fik cirka hver tredje bagefter et lederjob. På det seneste hold var to af de potentielle ledere pædagoger. De arbejder i dag begge som ledere.

Det glæder Susanne Tjørnlund Meisner, chef i ledelsessekretariatet i Thisted.

”Generelt har der været tre udfald af forløbet: Nogle er blevet ledere, andre er gået videre med en lederuddannelse, og en gruppe er blevet afklaret om, at de ikke vil være ledere,” fortæller hun.

Læs også artiklen Spot en lederspire: Og få spiren til gro med førlederforløb

Sådan svarer pædagogerne

På spørgsmålet ’Overvejer du at blive pædagogfaglig leder?’ stillet i BUPL’s vilkårsundersøgelse 2021.
Tallet i parentes er det antal, der har svaret.

Ja: 5 procent (1.025)
Nej: 83 procent (16.635)
Måske 12 procent (2.336)

Det siger pædagogerne om ledelse

Her kan du se udvalgte uddybende svar på spørgsmålet ’Overvejer du at blive pædagogfaglig leder?’

  1. ”Nok ikke indenfor de næste tre år, da jeg har det godt, hvor jeg er, og føler, jeg gør en forskel. Men det er i tankerne.”
  2. ”Hvis den rigtige stilling kommer, så overvejer jeg så afgjort at blive pædagogisk leder indenfor den nærmeste fremtid.”
  3. ”På sigt vil jeg gerne mere, men ikke mens jeg har små børn.”
  4. ”Som souschef er det mit klare mål at påbegynde en diplom i ledelse snarest muligt og derefter være leder på fuld tid.”
  5. ” Nej tak. Det gjorde jeg, da jeg læste til pædagog for 10 år siden. Siden forsvandt springbrættet som souschef, der kom fusioner, så institutionerne blev alt for store, og kravene til lederne fra kommunen er urealistiske. Jeg kan høre på de ledere, jeg kender, at det handler om økonomi, økonomi, overarbejde, brandslukning og økonomi..”
  6. ”Jeg har været stedfortræder og også konstitueret leder, men at være leder tiltaler mig ikke. Der er for meget administrativt arbejde og for meget indblanding oppefra på den daglige pædagogik.

Kilde: BUPL’s vilkårsundersøgelse 2021