Hvis du tror, pædagoger bruger digitale midler til at passivisere børn, så tager du fejl. I hvert fald ifølge et nyt forskningsprojekt, som du kan høre mere om i denne podcast.

Opdateret d. 17. december 2020

Af: Rikke Bergquist (tekst og foto),

I Gadkjærgaard daginstitution i Vejle bruger pædagogerne fra skolegruppen Pionererne næsten dagligt digitale værktøjer til deres arbejde med børnene. Foto: Rikke Bergquist

Forestillingen om, at pædagoger i høj grad bruger skærme som digitale sutter til at passivisere børn i daginstitutioner, bliver skudt til hjørne med et nyt studie.

Her har en gruppe forskere nemlig fundet ud af, at selvom langt de fleste daginstitutioner bruger tablets i hverdagen, så bruger de dem ofte i ganske kort tid ad gangen.

Samtidig viser studiet, at de fleste gør sig faglige overvejelser om, hvordan de inddrager digitale medier i den pædagogiske praksis.