Lyt til denne episode af Børn&Unge Podcast, hvor du hører om forskningsprojektet ‘Passende parathed’ – og får at vide, hvad lagkager og det stigende fokus på skoleparathed har med hinanden at gøre.

Opdateret d. 6. september 2018

Af: Af Rikke Bergquist, journalist, Illustration: Mikkel Henssel

Noget har ændret sig markant i danske børnehaver gennem de seneste 20 år. Det drejer sig om begrebet skoleparathed. Og om, hvor meget forældre og pædagoger fokuserer på at gøre børnehavebørnene klar til at starte i skole.

Det mener en gruppe forskere fra Center for Daginstitutionsforskning på RUC og DPU, Aarhus Universitet.

På hvilke måder oplever børn og voksne, at fokus har ændret sig? Og hvilke konsekvenser har det ændrede fokus? Det kan du høre mere om i denne udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kommer med til Louis Petersens Børnegård på Frederiksberg. Her tager pædagogerne hvert år børnene med på det navnkundige konditori La Glace i midten af København.

Men hvad har det at gøre med at gøre børnene parat til skoletiden? Lyt selv med nedenfor.

Hør Børn&Unge Podcast i iTunes

Læs tema om skoleparathed i Børn&Unge Forskning (pdf)