Pædagogiske koncepter er massivt udbredt i danske institutioner – og splitter pædagoger i for og imod. Det viser ny forskning, som du kan høre mere om i denne udgave af Børn&Unge Podcast.

Opdateret d. 15 november, 2017

LP, DUÅ, ICDP, TOPI, TRAS og andre pædagogiske systemer, værktøjer, metoder og koncepter er at finde i daginstitutioner over hele landet. Og de pædagoger, der arbejder med dem, har et blandet forhold til dem.

Koncepterne giver pædagoger sikkerhed, anerkendelse og handlekraft – men samtidig opleves de som påtvungne, udtryk for mistillid og som noget, der gør pædagoger usikre på deres arbejde.

Det er en af konklusionerne i forskningsprojektet ‘Programmering af pædagogikken’, som lektor Christian Aabro, Professionshøjskolen UCC, har stået i spidsen for. Hør ham fortælle om sin forskning i nyeste udgave af Børn&Unge Podcast, hvor du også kan møde tre pædagoger, der har erfaring med at arbejde med koncepterne.

Hent indslaget til din podcast-app

Hent diskussionspapir: Sæt ord på konceptet (pdf).

Læs tema om koncepter i Børn&Unge (pdf).

Hent forskningsrapporten (pdf).