Til en arbejdskonflikt hører kampsange. Pædagoger rundt om i landet er da også begyndt at forfatte sange med afsæt i de vanskelige forhandlinger om en ny overenskomst. Børn&Unge har bedt musikpædagog Mick Salling beskrive, hvad der kendetegner en god kampsang.

Opdateret d. 10. april 2018

Af: Henrik Stanek (Journalist), Foto: Jens Hasse

‘Der var engang, hvor vi var kendt for dygtighed og flid.
Men nu møder Folketinget os med tvivl og mistillid.
Nu skal vi bruge tiden til at skrive om, hvad vi gør.
Og så når vi ikke nær så meget, som vi gjorde før.’

Sådan lyder et af versene i den kampsang, Mick Salling har skrevet på rockgruppens D-A-D’s ’Counting my Cattle’. Han er pædagog i fritidstilbuddet på Stilling Skole nord for Skanderborg, hvor han bruger musik som pædagogisk redskab. Det fortalte han om tidligere på året i Børn&Unge (nr. 3, 2018).

Nu har vi bedt ham fortælle, hvad der kendetegner en god kampsang.

»De fleste kan godt forstå, at vi er trætte af, at vi skal skrive alt ned frem for at være sammen med børnene. En kampsang må gerne få folk til at tænke. Jeg tror ikke, at man kan få folk til at ændre holdning med en sang, men hvis man kan skildre en følelse, kan det få folk til at forstå, hvorfor vi er utilfredse med vores arbejdsforhold,« siger Mick Salling.

Drop selvhøjtideligheden

Der skal helst være humor i en kampsang, mener musikpædagogen.

»Vi er nødt til at have et smil på læben, for ellers bliver vi for selvhøjtidelige. En sang må heller ikke signalere, at det er synd for os. Det gider folk ikke høre på. I min sang har jeg flettet ind, at alting er bedre i det private. Vi knokler og knokler. Alligevel får vi hele tiden at vide, at vi ikke gør det godt nok. Det irriterer mig, og det tror jeg, mange kan følge.«

Mick Salling har ikke et præcist bud på, hvordan man sikrer sig, at ens kampsang er humoristisk. Han har ikke selv fået så meget humor ind i den ’Timetællersang’, han har skrevet til de aktuelle overenskomstforhandlinger. Det skyldes, at han har skrevet den på kort tid foranlediget af henvendelsen fra Børn&Unge

»Jeg har gendigtet en kampsang, jeg skrev sammen med en kollega, da Aarhus Kommune begyndte at skære ned på pædagogområdet i 1980’erne. I sangen bliver der færre og færre pædagoger til at tage sig af børnene, og da der kun er én tilbage, dør 15 børn i et slagsmål. Sangen blev populær, fordi den både var sjov og gav perspektiv. Folk ved godt, at det med de døde børn ikke er rigtigt, men det giver et billede på, hvad der sker, hvis politikerne bliver ved og bliver ved med at skære ned.«

Giv os lidt på lønnen og slip mistilliden fri

Nedskæringer på børneområdet er desværre stadig aktuelt, så på den front har Timetællersangen vist sig at holde, og det har Mick Salling skrevet et vers om i den nye version:

‘Vi håber, at vi denne gang kan blive anerkendt.
Og det vigtigste bli’r ikke mer’ at spare to procent.
Så giv os lidt på lønnen og slip mistilliden fri.
Så vil offentligt ansatte få meget energi.’

»Jeg har svært ved at skrive en sang om løn, men for mig drejer forhandlingerne sig også i højere grad om, at vi vil anerkendes. Når politikerne hele tiden vil effektivisere, siger de indirekte, at vi ikke gør vores arbejde godt nok. Til sidst mister vi arbejdsglæden. Det er som bonden, som giver sin hest mindre og mindre at spise, fordi han vil spare på foderet. En dag, han kommer ud i stalden, er hesten død,« siger Mick Salling.

Melodien må gerne være lidt hurtig

‘Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer, til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer – 6-7-8-9-10. Vi glæder os, til dagen er forbi.’

Et omkvæd skal være til at synge med på, og derfor skal man også tænke over melodien.

»Hvis jeg skal synge sangen for folk, er det nok, at jeg kender melodien, men hvis det er meningen, at de skal synge med, skal det være en melodi, de kender i forvejen eller hurtigt kan lære. Det sidste er ’Counting my Cattle’ et eksempel på. Det er en hyggelig og lidt hurtig sang,« siger Mick Salling.

Og så skal der være plads til at skrive noget i de enkelte vers, så handlingen kan udvikle sig. I den oprindelige Timetællersang skæres der hele tiden pædagoger fra, så der til sidst kun er én tilbage, som endnu klarer den svære situation – der er 14 dage, til hun får førtidspension.

»Man behøver kun fortælle én historie i sangen, men man kan lægge forskellige vinkler ind i versene,« siger Mick Salling.

Han nævner ’Skorstensfejeren gik en tur’ som et eksempel på en melodi, der ikke egner sig til en kampsang

»Der sker ikke ret meget i de enkelte vers, og så er det svært at lave en progression i handlingen. Melodien må heller ikke være for kedelig. Jeg ville aldrig skrive en kampsang på ’Frejdig, når du går’, for den er for sørgelig til en kampsang. Det er vigtigt, at melodien også får humøret til at stige,« siger Musik-Mick.

Timetællersangen

Mel. Counting my cattle (DAD)
Tekst: Mick Salling april 2018

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi

Se tænk at velfærdsstaten den er lige fyldt halvtreds.
Den var kendt i verden for at gøre danskerne tilfreds.
For fattig og for rig ku’ drømme om at blive sat.
Og de fleste fandt det godt at vi betalte vores skat.

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi.

De sidste 17 år har budt på i-deo-lo-gi.
Som fortæller markedskræfterne skal sætte folket fri.
Historien er at det er bedst at arbejde privat.
For man arbejder skam ikke rigtig i den danske stat.

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi.

Der var engang hvor vi var kendt for dygtighed og flid.
Men nu møder folketinget os med tvivl og mistillid.
Nu skal vi bruge tiden på at skrive hvad vi gør.
Og så når vi ikke nær så meget som vi gjorde før.

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer – til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi.

Vi håber at vi denne gang kan blive anerkendt.
Og det vigtigste bli’r ikke mer’ at spare 2 %.
Så giv os lidt på lønnen og slip mistilliden fri.
Så vil offentlige ansatte få meget energi.

Så tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Så tæller vi timer – ta’r stoltheden med hjem.
Så tæller vi timer 3- og 64. Når vi går hjem skal alle være tilfreds’

Så tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Så tæller vi timer – ta’r stoltheden med hjem.
Så tæller vi timer 3- og 64. Når vi går hjem skal alle være tilfreds’

Oprindelig version af Timetællersangen

Mel. Counting my cattle (DAD)
Tekst: Mick Salling og Allan Nielsen (cirka 1987)

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til vi skal til og hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi

Den første pædagog røg ved et forlig,
så på stedet hvor jeg arbejder, der er vi nu kun 9.
Den anden og den tredje, ja man tror sku’ det er lyv.
De blev sparet næste år, så nu er vi altså syv.

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til børnene skal hjem-
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi.

De næste to fik stress, de blev nødt til at gå hjem.
Vi fik ikke nogen vikar, så nu er vi bare fem.
Og på fritidshjemmet fik de så et splinternyt tv
og så sparede de to. Det vil sige nu er vi tre.

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til børnene skal hjem.
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi.

De sidste to sagde op da de kun var skind og ben
Så i den hele halvdagsbørnehave er der bare en.
(Citeret) Nu er der 40 børn og kun en enkelt leder.
Hun ta’r den hårde tørn mens hun knokler og hun sveder.
Hun klarer det endnu denne svære situation.
Der er 14 dage til at hun får førtidspension.
Nu er ventelisten fjernet og ej pladsmangel vi får.
Der var 15 børn der døde i et slagsmål sidste år

Nu tæller vi timer – 1-2-3-4-5. Nu tæller vi timer til børnene skal hjem-
Nu tæller vi timer 6-7-8-9-10. Vi glæder os til dagen er forbi. (gentages).

Find flere pædagogers OK18 kampsange her

BUPL Nordsjælland har udgivet en lille sangbog med kampsange – du finder den her

Frederik Groth Nordstrøm fra SFO’en på Benløse Skole ved Ringsted har skrevet ’Skal vi lægge Danmark øde?’:

Jeg drager afsted hver dag
for at drage omsorg
Mine børn sir, at jeg ikke er rigtig klog

Jeg vil kun ta’ og ikke gi’
i den offentlige sektor
For jeg har tænkt mig at bli’ rigtig rig.
Her scorer jeg kassen.

Hey, jeg er faktisk en af de søde
OK, du må gerne forsøde
Mit liv
Sku vi ikke holde dét møde
Nej, vi skal ikke lægge Danmark øde

Jeg får langt mere end jeg kan nå at bruge
i den offentlige sektor
Jeg skal være her til jeg bliver 70
Så jeg skal ikke være mere på tværs
For jeg scorer kassen.

Hey, jeg er faktisk en af de søde
OK, du må gerne forsøde
Mit liv
Sku vi ikke holde dét møde
Nej, vi skal ikke lægge Danmark øde
Nej, vi skal lægge Danmark øde.
Nej, vi skal ikke lægge Danmark øde.

Du kan høre sangen her på Youtube.com.