Der er pres på pædagogerne, og derfor må flere ledere selv dække ind, så vagtplanen hænger sammen. Konsekvensen er, at de har svært ved at nå andre opgaver. Lederforeningen i BUPL opfordrer forvaltninger til at opgradere støttefunktionerne.

Pædagogiske ledere har travlt for tiden, og ofte er det med meget andet end ledelse. Der skal dækkes ind, når pædagoger er syge eller venter på svar på coronatest. Det giver mere tid på gulvet sammen med børnene, hvilket har den konsekvens, at andre opgaver må nedprioriteres i institutionens åbningstid, fortæller flere ledere.

En af dem er Gitte Lykke, som er pædagogisk leder af Børnehuset Bissensvej i Fredericia.

»Mange af de opgaver, som skal løses ved computeren, bliver ikke klaret i arbejdstiden. De bliver i stedet flyttet til fritiden,« fortæller hun.

Det er ikke nyt, at hun både er leder og har pædagogtimer. Under normale omstændigheder har hun flere lukkevagter, men fordelingen har været anderledes, siden corona ramte landet.

»Jeg har været mere på gulvet, end jeg plejer. Der har været tilfælde, hvor det har været svært at skaffe vikarer, når personalet har været hjemsendt for at vente på at komme til test, og når de bagefter har ventet på svar,« siger Gitte Lykke, som glæder sig over, at institutionen lige nu ikke er ramt af sygdom.

Opgrader støttefunktionerne

Hos Lederforeningen i BUPL hører formand Eva Munck Immertreu for tiden jævnligt om ledere, som i højere grad end normalt er nødt til at fylde huller, når der mangler personale på gulvet.

»Der er pres på. Nogle pædagoger er syge, nogle skal testes, mens andre måske har syge børn. Der er hele tiden mangel på personale og stor rift om vikarer. Derfor kan ledere blive nødt til at træde til for at få hverdagen til at fungere,« siger hun.

Konsekvensen af, at lederen bruger dagen som pædagog på stuen, er, at andre opgaver ikke bliver løst, og derfor melder lederne, at de må tage fritiden i brug.

»Selvfølgelig løser du opgaven som leder, men det bliver blandt andet på bekostning af familien,« siger Eva Munck Immertreu.

Hun opfordrer derfor forvaltningerne til at skære ned på de opgaver, de sender ud til institutionerne. Samtidig kan det være en hjælp, hvis støttefunktionerne bliver opgraderet.

»Hvis opgaver kan løses centralt, vil det være en god idé at gøre det. Der er ingen grund til, at ledere for eksempel bruger tid på at betale regninger, når institutionerne er så pressede, som de er her under coronakrisen,« siger formanden for lederforeningen i BUPL.

Færre børn letter presset

Ikke alle steder giver pandemien lederne ekstra timer på gul stue, fortæller Benny Dalgaard, som er områdeleder for Skovbrynet i Gladsaxe Kommune, der tæller fem afdelinger.

»Min holdning er, at de pædagogiske ledere som udgangspunkt ikke skal dække huller for pædagogerne, men de gør det en sjælden gang, hvis det brænder på eller af pædagogiske årsager, hvis de vil tættere på praksis. Det har de holdt fast i under coronakrisen,« fortæller han.

Det har været muligt for lederne at fortsætte nogenlunde som normalt, fordi børnehusene i Gladsaxe har fået en hjælpende hånd af byrådet, vurderer Benny Dalgaard.

»Vi har fået kæmpestor opbakning. For eksempel var vi den første kommune, der gav mulighed for at give børnene orlov, hvor forældrene ikke skal betale for institutionspladsen, hvis de holder børnene hjemme,« siger han og tilføjer, at kommunen også har forbedret normeringerne under coronakrisen, så det kan lade sig gøre en planlægge en hverdag, hvor pædagogerne hele dagen er sammen med børn i små grupper.