I Klub Dragør har man investeret 180.000 kroner i gamingcomputere, og hver afdeling i klubben har ansat en computermedarbejder. Børn får både spil og pædagogik ved de populære computere.

Udgivet d. 10. september 2019

Af: Af Steffen Hagemann, journalist / Foto: Klub Dragør - Krudthuset,

Mens Hastrupskolens Juniorklub har valgt computerne fra, satser Klubben i Dragør i den grad på computere. I Afdeling Krudthusets lille computerrum står fem nye gamingcomputere og venter på børnene, og der er også en til den voksne. Foran hver skærm står en gamingstol, der er gamingtastatur og skærme i topkvalitet.

At udstyret er i orden, bekræftes vel ved, at der allerede har været indbrudstyve forbi Krudthuset og hugge nogle af computerne. De er erstattet, og nu er der gitter for dør og vinduer ind til computerrummet.

De to andre afdelinger af Klub Dragør har også hver købt seks computere. I alt løber det op i en udskrivning på 180.000 kroner.

Det er nødvendigt, at computerne har en vis kvalitet, især hvis de skal kunne afvikle de nyeste spil, forklarer Mathias Johansen, computerpædagog på afdelingen Elisenborg.

»Børnene ser jo deres idoler spille de nye spil på YouTube og Twitch, og så vil de også gerne prøve dem her,« siger Mathias Johansen, der blev pædagog for halvandet år siden og skrev bacheloropgave sammen med Martin Stenfelt, computerpædagog i Krudthuset, om e-sport i pædagogik.

Fanger børnene

Men selv om det er dyrt at tilbyde gaming, er det pengene værd, mener Mathias Johansen.

»Vi har computere, fordi det fanger børnene – det interesserer dem her og nu. Men det er ikke meningen, de bare skal sidde og spille. Vi indarbejder også pædagogik,« siger han.
Klubberne har selvfølgelig også andre pædagogiske aktiviteter, påpeger Martin Stenfelt.

»Men det her er det, som børnene vil. Nogle gange lukker vi ned for computerrummet, og så kommer børnene bare ikke.«

Samtidig er klubberne også i konkurrence med foreninger, der tilbyder e-sport, siger Martin Stenfelt, der selv er træner i en e-sportsforening i Ballerup:

»Vi vil kunne tilbyde noget tilsvarende. Vi vil jo gerne have, at børnene går hos os, hvor der er pædagoger.«

Netop det er nøglen til, at computerrummene fungerer som pædagogisk aktivitet, understreger Martin Stenfelt.

»Normalt har klubberne bare nogle computere, og så kan børnene bruge dem, som de bruger deres iPad. Vi er til stede og spiller med dem, og vi sørger for, at aktiviteten kører, ligesom hvis man skulle spille fodbold,« siger han.

Opgaverne spænder vidt, fra at hjælpe de helt små børn i fritidsklubben ind på en Fortnitebane, så de kan spille sammen, til at træne med ungdomsklubbens e-sportshold i CounterStrike.

Køkkenvagt?

Mathias Johansen er i computerrummet hver dag hele ugen. Nogle gange spørger kollegaerne, om det måske ikke var bedre med en køkkenvagt til en afveksling.

»Men jeg ved, at hvis jeg får en køkkenvagt, så kommer børnene oppe fra computerrummet og siger: ’Ej, Mathias, kommer du ikke op og leger med?’ De er jo vant til, at man er der, hele tiden sætter noget i gang, spiller, leger og hjælper, hvis der er problemer,« siger han.

Computerne er så eftertragtede, at børnene i Afdeling Krudthuset som hovedregel kun kan spille en halv time om dagen. I Afdeling Elisenborg kan de kun spille tre gange om ugen, fordi der er så mange medlemmer.