Går du med tanker om at blive leder? Men er usikker på, hvor stor opgaven er, eller hvordan du overhovedet kommer i gang? Lyt til erfaringerne fra et nyt projekt i en aktuel podcastserie.

Opdateret d. 11. marts 2021

Af: Mikkel Prytz (journalist), Modelfoto: Colourbox

Hvad skal der til, før en pædagog vælger at blive leder? Hvilke kompetencer er der brug for, og hvornår føler man sig klar til at tage springet mod mere ansvar og indflydelse? Det sætter en ny podcast i tre episoder fokus på.

Podcasten er produceret af Viden på Tværs (VPT), som er et partnerskab mellem Kommunernes Landsforening (KL) og Forhandlingsfællesskabet. Du kan høre de tre episoder her:


Fristelser og barrierer

Mange pædagoger vil gerne prøve kræfter med et lederjob i en daginstitution eller SFO, men de er samtidig usikre på, hvad det kræver. Det er baggrunden for, at BUPL og KL har taget initiativ til kompetenceforløbet ’Leder på spring – springet til ledelse’, som nu bliver formidlet som podcast.

I podcasten kan du høre både pædagoger, en dagtilbudsleder, en forvaltningschef og undervisere fra kompetenceforløbet fortælle om, hvad der kan motivere pædagoger til gå ledervejen – og hvilke barrierer der kan være for en lederkarriere.

Som en af pædagogerne i podcasten, Peter Christensen fra Lejre, siger det:

”Man aner jo ikke, hvad man går ind til. Jeg kender selvfølgelig nogle af de overfladeopgaver, man kan se, men alt det bagvedliggende, det taler man jo ikke så meget om. Det er sådan lidt en sort boks, så man er nødt til at kaste sig ud i det, før man finder ud af det.”

Udover Lejre Kommune har også pædagoger og ledere fra Faxe og Holbæk Kommune deltaget i kompetenceforløbet. Læs mere her