Efter at corona er blevet en barsk hverdagsrealitet, bruger mange pædagoger mere tid udenfor. Det kan være hårdt for kroppen, når det er koldt, og udemøblerne ofte er i børnestørrelse. Her får I 7 gode råd til at passe på kroppen udenfor.

Udgivet d. 23. november 2021

Af: Clara Leck Bachmann (journalist), Modelfoto: Colourbox

Efter at corona er blevet en barsk hverdagsrealitet, bruger mange pædagoger mere tid udenfor. Det kan være hårdt for kroppen, når det er koldt, og udemøblerne ofte er i børnestørrelse. Her får I 7 gode råd til at passe på kroppen udenfor.

 

1. GODT UDETØJ

Det er en god idé at være iklædt særligt udetøj, fx en varm flyverdragt, som kan tåle at blive beskidt. Det gør det også nemmere at løfte børnene i en ordentlig stilling, da du ikke behøver tage hensyn til tøjet. Her om efteråret og vinteren er det vigtigt med både tøj og fodtøj, der er varmt nok, særligt omkring ryggen og fødderne.

 

2. PAS PÅ SKURET

Hvis I har et skur, og det er trangt, kan det være svært at få cykler og mooncars ind og ud med en ordentlig arbejdsstilling. For at mindske belastningen på kroppen kan I placere de tungeste ting tæt ved døren, så de er nemme at komme til. I kan fjerne dørtrinnet, så tunge ting ikke skal løftes, og I kan bruge en trækvogn til alle småtingene.

 

3. ET GODT UNDERLAG

Mange pædagoger falder og kommer til skade på legepladser, så det er vigtigt at være opmærksom på skæve fliser, huller, rullesand, rod og lignende. Udendørs sko bør have et godt underlag, så man ikke glider og falder.

 

4. INDDRAG BØRNENE

Legetøj, der ligger spredt rundt omkring på legepladsen, er en faldulykke, der venter på at ske.

Det er også hårdt for pædagogryggen at bøje sig ned og samle det op mange gange, hele tiden. Men fortvivl ej: Du har 20 små hjælpere lige ved hånden, når der skal ryddes op. Du kan lave en konkurrence om, hvem der kan samle mest legetøj sammen, eller hvem der hurtigst kan finde fem stykker legetøj.

 

5. LAD DEM SELV

Lad børnene selv tage støvler og overtøj på, og lad dem selv kravle op på gyngen. Så styrker de deres motoriske evner, samtidig med at du passer på din krop. Motivér børnene til at komme helt hen til dig for at få hjælp med det, de ikke selv kan, eller sæt dig ned til dem for at trøste i stedet for at løfte dem op – det gælder både ude og inde.

 

6. HUSK SIDDEPLADSER

Det er vigtigt med mulighed for at sidde ned i løbet af dagen, og her gælder børnenes små taburetter ikke. Du skal kunne sidde i en ordentlig stilling, når du har brug for en pause, så du ikke belaster din ryg og dine knæ. Generelt bør du begrænse dit arbejde under knæhøjde, da det belaster kroppen.

 

7. SØG LY FOR REGN OG BLÆST

Regner det, eller er det blevet koldt, er det vigtigt at have mulighed for at holde sig tør og varm. Det kan være et halvtag, man kan gå ind under, gerne med vægge, så I kommer i ly for blæsten og ikke bliver kølet ned. Risikoen for overbelastning af kroppen er større, når du bliver kold, da muskler og ledbånd bliver stivere.

 

Kilder: Arbejdstilsynet og Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration (BFA)