Hverdagen med børn byder på mange tunge løft, vrid og dårlige arbejdsstillinger. Karen Louise Reeh, der er HR- og arbejdsmiljøkonsulent i børn- og ungeforvaltningen i Odense Kommune giver sine råd til, hvordan du undgår de tunge løft.

Udgivet d. 23. september 2019

Af: Henrik Stanek, Journalist

3 gode råd

  1. Gør det nemt at gøre det selv
  • Hæng scooterne i børnehøjde, så børnene selv kan hente dem.
  • Køb støvleknægte, så børnene selv kan tage deres støvler af.
  • Anskaf stiger, så børnene selv kan kravle op på puslebordet og ned i krybben.
  • Gå over til små kander, så børnene selv kan hælde op.
  • Hav en kurv med gummistøvler, som børnene let kan hoppe i og selv gå til krybben.
  • Sæt et piktogram op i garderoben over, hvilket tøj børnene skal tage på, og hæng et spejl op, så de kan tjekke sig selv.

2. Brug mesterlære

  • Lad de store hjælpe de mindre børn.
  • Giv børnene en venskabsmakker, der kan hjælpe med påklædning og huske på at få madpakken på plads.

3. Leg det ind

  • Brug sange eller remser under påklædning, hvor børnene lærer, i hvilken rækkefølge de skal tage tøjet på.
  • Hav aktiviteter ved indgange – For eksempel hinkeruder, fodspor eller malet linje på fliserne, som inspirerer til bevægelse, der styrker børnenes motoriske udvikling.
  • På puslebordet kan du ved bleskift, i stedet for at løfte barnet op i benene, lære barnet at stemme af med fødderne ved at køre en legetøjsbil under barnets numse. På den måde skåner du dine skuldre, arme og ryg.
  • Lav en kasse, hvor man kan lægge forskellige forslag til, hvordan man kommer fra lågen til hoveddøren: Det kan være ved at hoppe på ét ben, gå baglæns eller dreje tre gange rundt om sig selv. Husk at lege med selv.

3 startskud

  1. Sæt tid af til at tale om, hvordan I indretter jer i hverdagen, så I nedsætter risikoen for løft, slid og arbejdsulykker og understøtter børnenes selvhjulpenhed.
  2. Gør brug af eksperter – eksempelvis fysioterapeuter, ergoterapeuter og kiropraktorer.
  3. Hold ergonomimøde tre-fire gange om året: Hvordan går det? Og hvad kan vi mere gøre?

6 skilte til forældrene

Det kan hjælpe forældrene og dermed børnene på vej, hvis I sætter skilte op med tekster som:

  • Her går vi selv ind og ud ad døren.
  • Selvhjulpne børn får større selvværd.
  • Løbe- og bærefri zone.
  • Fratag mig ikke muligheden for at prøve selv.
  • Hver gang du gør det for mig, tager det længere tid for mig at lære.
  • Vær tålmodig – ting tager tid.

Kilde til denne guide: HR- og arbejdsmiljøkonsulent Karen Louise Reeh fra Børn- og Ungeforvaltningen i Odense Kommune og forvaltningens idékatalog til dagtilbuddene.